ارائه الگوی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جوّ مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
محورهای موضوعی : روانشناسی
علیرضا مرآتی
1
,
عزت اله قدم پور
2
1 - گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرا ن
کلید واژه: پیوند با مدرسه, سبک هویت, جوّ مدرسه, خودکارآمدی,
چکیده مقاله :
متغیرهای متعددی در رابطه بین دانشآموز و مدرسه نقش داشته و آن را تحت تأثیر قرار میدهند. ااین پژوهش با هدف ارائه الگوی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جوّ مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر کنگاور به تعداد 3600 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به این منظور تعداد 520 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1393)، جومدرسه لی و همکاران (2017)، سبک هویت برزونسکی (1992) و خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (2003) را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. پس از گردآوری داده ها، مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که جومدرسه و سبک هویت با خودکارآمدی تحصیلی و پیوند با مدرسه رابطه معنیدار و مثبت دارد. همچنین سبک هویت و جو مدرسه از طریق خودکارآمدی بر پیوند با مدرسه اثرگذار است. با توجه به برازش مدل تدوین شده، یافتهها نشان میدهد توجه داشتن به متغیرهای سبکهویت، جومدرسه و خودکارآمدی، میتواند به افزایش پیوند با مدرسه در دانشآموزان منجر شود. در جهت بهبود پیوند با مدرسه، توجه به سبکها هویت خودکارآمدی تحصیلی و جو مدرسه ضروری به نظر میرسد.
Several variables play a role in the relationship between the student and the school and affect it. This research was done with the aim of providing a model of connection with school based on identity styles and school atmosphere with the mediation of academic self-efficacy. The statistical population of the study was all 3600 first year high school students in Kangavar in the academic year 1399-1400. For this purpose, 520 students were selected by cluster sampling method and questionnaires related to Rezaei Sharif et al. (2014). School atmosphere Lee et al. (2017), Identity style Brzezinski (1992) And Academic Self-Efficacy of Jenks & Morgan (2003) Completed electronically.. After collecting data, structural equation modeling was used to test the proposed model and hypotheses. The results showed that school style and identity style have a significant and positive relationship with academic self-efficacy and connection with school. The style of school identity and atmosphere also affects the connection with the school through self-efficacy. According to the fit of the developed model, the findings show that paying attention to the variables of identity style, school style and self-efficacy can lead to an increase in school connection in students. In order to improve the connection with the school, it seems necessary to pay attention to the styles of academic self-efficacy, identity and school atmosphere.