اولویتبندی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع
محورهای موضوعی : عمومى
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشیار، هيئت علمي گروه مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش, رفتار, ارزیابی معلمان, ارزیابی آموزشی-رفتاری, دبیران مدارس طلوع,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اولویتبندی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع انجام شد. بر همین اساس، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دبیران مدارس طلوع تهران (150 نفر بود) که به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی محتوایی از نظر استاتید دانشگاه و خبرگان آموزش و پرورش (معلمان و دبیران مدارس طلوع) استفاده و نسبت روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ جهت پایایی 875/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای بدست آمده، از آزمون تی تک - نمونه ای با نرم افزار SPSS24 جهت تعیین رتبه بندی شاخص ها از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP با نرم افزار ExpertChoiceاستفاده شده است. با توجه به نتایج رتبهبندی مشخص شد از بین مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع تعيين تكاليف یا ارائه موضوعات تحقيقي، در حدتوان دانشآموزان و كنترل و نظارت بر انجام آنها توسط معلمان و دبیران مدارس طلوع در اولویت اول قرار دارند و از بین ملاکهای ارزیابی صلاحیت و توانمندیهای حرفهای و عمومی معلمان و دبیران مدارس طلوع، در حین استخدام اهميت وتوجه به تفاوت های فردی دانشآموزان در هنگام تدریس به عنوان مهمترین ملاک ارزیابی شناسایی شد
This research was conducted with the Purpose of prioritizing the components of educational-behavioral evaluation of teachers and principals of Tollou schools. Based on this, the current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation. The statistical population includes all teachers and principals of Tehran's Tollou schools (150 people) who were selected by the full number method. The research tool was a researcher-made questionnaire. In order to determine content validity from the point of view of university professors and education experts (teachers and principals of Tollou schools), the content validity ratio was approved. Cronbach's alpha coefficient for reliability was calculated and confirmed as 0.875. To analyze the obtained data, independent t-test and Friedman's test were used with SPSS24 software. According to the ranking results, it was determined that among the components of educational-behavioral evaluation of teachers and principals of Tollou schools, setting tasks or presenting research topics within the students' ability and controlling and supervising their performance by teachers and principals of Tollou schools are in the first priority and out of The criteria for evaluating the qualifications and professional and general abilities of teachers and principals of Tollou schools, during recruitment, the importance and attention to individual differences of students during teaching was identified as the most important evaluation criteria. It is suggested to prepare and implement a suitable model based on school-oriented, program-oriented, participation and self-evaluation approach