اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان
محورهای موضوعی : آموزشی
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
کلید واژه: کتاب الکترونیکی, عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, کم سوادان.,
چکیده مقاله :
ارتقای عملکرد و انگیزش تحصیلی سوادآموزان و تداوم آن، همواره یکی از دغدغههای نظام آموزشی بوده¬است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سوادآموزان استان کرمان در سال تحصیلی 99-1398 می باشد. از میان آن-ها 30 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه¬ای اجرا گردید. پیش و پس از آموزش پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) تکمیل شد. داده¬ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار25-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که آموزش بر اساس کتاب الکترونیکی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی افراد کم سواد موثر است (P<0/01). با توجه به این یافته¬ها آموزش بر مبنای کتاب الکترونیکی برای افراد کم سواد در جهت افزایش عملکرد و انگیزش تحصیلی پیشنهاد می¬شود.
Improving the performance and academic motivation of literacy students and its continuity has always been one of the concerns of the educational system. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of electronic books on academic performance and academic motivation of illiterate people in Kerman province.
The method of the present study was quasi-experimental and the design of the study was pretest-posttest with a control group. The statistical population of this study included all literacy students in Kerman province in the academic year of 2020. Among them, 30 people were selected as the sample by available sampling method and were randomly replaced in the intervention and control groups (15 people each). Training sessions for the experimental group were performed in 8 sessions of 90 minutes. Pham and Taylor (1999) and Harter (1980) Academic Motivation Questionnaire were completed before and after training. Data were analyzed using mean, standard deviation and analysis of covariance and SPSS-25 software.
The results showed that e-book-based education was effective on academic performance and motivation of illiterate people.
According to these findings, e-book-based education for low-literate people is recommended to increase academic performance and motivation.