اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان
الموضوعات : آموزشی
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
الکلمات المفتاحية: کتاب الکترونیکی, عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, کم سوادان.,
ملخص المقالة :
ارتقای عملکرد و انگیزش تحصیلی سوادآموزان و تداوم آن، همواره یکی از دغدغههای نظام آموزشی بوده¬است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سوادآموزان استان کرمان در سال تحصیلی 99-1398 می باشد. از میان آن-ها 30 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه¬ای اجرا گردید. پیش و پس از آموزش پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) تکمیل شد. داده¬ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار25-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که آموزش بر اساس کتاب الکترونیکی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی افراد کم سواد موثر است (P<0/01). با توجه به این یافته¬ها آموزش بر مبنای کتاب الکترونیکی برای افراد کم سواد در جهت افزایش عملکرد و انگیزش تحصیلی پیشنهاد می¬شود.