تأثیر آموزش جرأت ورزی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز
محورهای موضوعی : psychology
1 - دانشگاه تبریز
کلید واژه: آموزش جرأتورزی, سلامت عمومی,
چکیده مقاله :
چكيده: سلامت روانی همواره از موضوعات مهم روانشناسی بوده است. پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامة آموزش جرأتورزی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز انجام شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. به این منظور، چهار دانشکده بهطور تصادفی از بین دانشکدههای مختلف دانشگاه تبریز انتخاب شدند و دانشجویان سال اول آنها به پرسشنامة جرأتورزی یولی (1985) پاسخ گفتند. با این روش نمونهگیری، 40 دانشجو با کمترین نمرة جرأتورزی انتخاب و از طریق جایگزینی تصادفی به گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آنان فرم رضایت آگاهانه را امضاء کردند و به مقیاس جرأتورزی راتوس و پرسشنامة سلامت عمومی پاسخ دادند (پیشآزمون). نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری را در میزان جرأتورزی دو گروه نشان نداد. سپس، گروه آزمایش به مدت هشت هفتة متوالی تحت برنامه آموزش جرأتورزی در 8 جلسة 90 دقیقهای قرار گرفت. اعضای هر دو گروه بعد از اتمام برنامة آموزشی (پسآزمون) و دو ماه بعد از آن (پیگیری) بار دیگر پرسشنامة سلامت عمومی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامة آموزش جرأتورزی بر سلامت عمومی، سلامت جسمی، اضطراب، کارکرد اجتماعی، و افسردگی دانشجویان تأثیر مثبت داشت (01/0P<). بر اساس نتایج آزمون تعقیبی LSD، اثر عمل آزمایشی پایدار بود (01/0P<). در نهایت، پیشنهاد میشود در جهت ارتقای سلامت عمومی دانشجویان، آموزش جرأتورزی در دانشگاهها از جمله برای دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز، بهصورت یک برنامة عمومی به اجرا درآید.
Abstract: Mental health is one of the most important issues in psychology which is influenced by many factors and affects one’s performance. The present research was carried out to study effectiveness of the assertiveness training program on general health in the first year students of Tabriz University. It had a pretest-posttest experimental design with a control group and repeated measures. Four faculties were selected through cluster random sampling, and freshmen from each faculty completed the Yulee Assertiveness Question-naire (1985). According to the purposeful sampling method, 40 students who obtained the least scores for assertiveness, were chosen and divided into experimental and control groups through random assignment. They signed informed consent forms and completed the Rathus Assertiveness scale and General Health Questionnaire (pretest). Results of independent t-tests showed no significant difference between assertiveness of the groups. Then, the experimental group received assertiveness training program which was a 90- minute session per week for 8 successive weeks. Again, at the end of the training program (post test), and also at the two month follow up, members of the two groups completed the GHQ. Data were analyzed by the SPSS statistical software and using Repeated Measure of Variance. Findings showed: Assertiveness training program had positive effects on general health, physical health, anxiety, social performance, and depression (P<0.01). On the basis of the results of the LSD Test, effect of the experimental treatment was stable (P<0.01). Finally, Assertiveness training is suggested as a common program to improve freshmen’s general health in all universities including first year students of Tabriz University.