تأثیر آموزش جرأت ورزی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز
الموضوعات : psychology
1 - دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: آموزش جرأتورزی, سلامت عمومی,
ملخص المقالة :
چكيده: سلامت روانی همواره از موضوعات مهم روانشناسی بوده است. پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامة آموزش جرأتورزی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز انجام شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. به این منظور، چهار دانشکده بهطور تصادفی از بین دانشکدههای مختلف دانشگاه تبریز انتخاب شدند و دانشجویان سال اول آنها به پرسشنامة جرأتورزی یولی (1985) پاسخ گفتند. با این روش نمونهگیری، 40 دانشجو با کمترین نمرة جرأتورزی انتخاب و از طریق جایگزینی تصادفی به گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آنان فرم رضایت آگاهانه را امضاء کردند و به مقیاس جرأتورزی راتوس و پرسشنامة سلامت عمومی پاسخ دادند (پیشآزمون). نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری را در میزان جرأتورزی دو گروه نشان نداد. سپس، گروه آزمایش به مدت هشت هفتة متوالی تحت برنامه آموزش جرأتورزی در 8 جلسة 90 دقیقهای قرار گرفت. اعضای هر دو گروه بعد از اتمام برنامة آموزشی (پسآزمون) و دو ماه بعد از آن (پیگیری) بار دیگر پرسشنامة سلامت عمومی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامة آموزش جرأتورزی بر سلامت عمومی، سلامت جسمی، اضطراب، کارکرد اجتماعی، و افسردگی دانشجویان تأثیر مثبت داشت (01/0P<). بر اساس نتایج آزمون تعقیبی LSD، اثر عمل آزمایشی پایدار بود (01/0P<). در نهایت، پیشنهاد میشود در جهت ارتقای سلامت عمومی دانشجویان، آموزش جرأتورزی در دانشگاهها از جمله برای دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز، بهصورت یک برنامة عمومی به اجرا درآید.