بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند مدیریت دانش در یک سازمان پروژهمحور
محورهای موضوعی : مديريت دانشداراب احمدوند 1 , غلامعلی طبرسا 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: دانش, مدیریت دانش, پروژه, سازمان پروژهمحور.,
چکیده مقاله :
بهرهمندی از دانش و اطلاعات مناسب و کارآمد براي ادامه حيات سازمانهای امروزی به ضرورتی انکارناپذير تبديل شده و ميزان بهرهگيري سازمانها و جوامع از سرمايههاي انساني؛ فكري و اطلاعاتي، برتري بلندمدت آنها را تضمين کرده و منجر به افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد فرصتهای جدید، و کسب مزیت رقابتی برای آنهاست. این پژوهش با هدف بررسی و تعیین شکاف مابین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در یک سازمان پروژهمحور، به دنبال شناسایی راهکارهای اساسی و کارآمد بهمنظور ارتقاء و توسعه سطح مدیریت دانش سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 103 نفر از کارکنان مرتبط با پروژههای یک شرکت مهندسین مشاور است که به روش نمونهبرداری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانهای و برای جمعآوری داده در مورد فرضیات پژوهش از توزیع پرسشنامه بسته استفاده شده است. نتايج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضيات تحقيق نشان میدهد در جامعه آماری موردنظر بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند مدیریت دانش شکاف وجود دارد، بیشترین شکاف مربوط به فعالیت بهکارگیری دانش و کمترین شکاف مربوط به فعالیت اکتساب و خلق دانش میباشد که نشاندهنده ضعف سازمانی در عملیاتیسازی بهینه آموختههاست. در این راستا ایجاد واحدی در ساختار سازمان بهمنظور برنامهریزى، هدایت و ارزیابى برنامههاى مدیریت دانش همراه با بهکارگیری مدیران دانش پیشنهاد گردیده است.
Today, having appropriate and efficient information and knowledge has become essential for organizational survival, and the effective use of human, intellectual, and informational capital ensures long-term superiority for organizations and societies. This study aims to investigate the gap between the current and desired status of knowledge management in a project-based organization and to identify key solutions for enhancing and developing organizational knowledge management. In terms of objective, this research is applied, and regarding methodology and data collection, it is descriptive-survey. The statistical sample includes 103 employees involved in projects at a consulting engineering company, selected through simple random sampling. The analysis of the research hypotheses indicates a gap between the current and desired state of the knowledge management process within the studied population. The largest gap was found in knowledge application, while the smallest gap was in knowledge acquisition, highlighting the organization’s weakness in fully utilizing lessons learned. Finally, several recommendations are proposed to improve the effectiveness of organizational knowledge management.