مدل سازی برنامه ریزی عدد صحیح برای مدیریت دانش در توسعه خوشههای صنعتی
محورهای موضوعی : مديريت دانش
سهراب عبدالهزاده
1
,
فاطمه پور حسن
2
1 - دانشکده فناوری های صنعتی، دانشگاه صنعتی ارومیه، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی ارومیه
کلید واژه: مدیریت دانش, خوشههای صنعتی, دانش گروهی, عملکرد نوآورانه, بهرهوری,
چکیده مقاله :
در پژوهش جاری، یک مدل ریاضی برنامه ریزی عدد صحیح برای مدیریت دانش در توسعه خوشههای صنعتی ارائه شده است. هر خوشه صنعتی متشکل از تعدادی عضو بوده و سبدهای تخصصی مشتمل بر تعدادی برنامه جهت ارتقای دانش وجود دارد. سبدهای تخصصی و برنامه های ارتقای دانش، هزینه اجرای برنامه ها به صورت مشترک و مجزا و میزان تاثیر آن ها بر انواع دانش و در هر سطح مهارتی، معلوم است. مدل پیشنهادی با توجه به محدودیت بودجه، از هر سبد تخصصی، برنامه هایی را که بیشترین تاثیر بر دانش دارند، انتخاب می کند. به منظور اعتبار سنجی، مدل ریاضی پیشنهادی برای ده شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری با پنج سبد تخصصی و 13 برنامه به کار گرفته شد. برنامهها، شش نوع دانش کارکنان اعضای خوشه را در در سه سطح مهارتی کم، متوسط و زیاد، ارتقا میبخشد. مدل ریاضی برنامه ریزی عدد صحیح با نرم افزار گمز کد نویسی و حل شده و برنامه های کارگاه طراحی محصول، دوره آموزشی مدیریت بازرگانی، شرکت در نمایشگاه داخلی، تور صنعتی بازدید از صنایع خارجی2 و تور بازدید از نمایشگاه خارجی، انتخاب شدند. تاثیر برنامه ها بر دانش خوشه و نسبت ارتقای دانش به هزینه اجرا محاسبه شد. براساس نتایج بدست آمده، همچنین، مدل ریاضی پیشنهادی در ایجاد همسویی و ارتقای دانش در اعضا با رویکرد خوشهای، از کارایی مناسبی برخوردار بوده و در صورت اجرای برنامهها به صورت مشترک، هزینه ارتقای دانش به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
In the current research, the mathematical model of Integer Programming for Knowledge Management in the development of industrial clusters is presented. Each cluster consists of a number of members and there are specialized portfolios and programs to improve knowledge. The specialized portfolios and knowledge promotion programs, the cost of implementing the programs jointly and separately, and the extent of their impact on all types of knowledge and at each skill level, are known. The proposed model selects the programs that have the greatest impact on knowledge, from every specialized portfolio, according to the budget limit. In order to validate, the proposed mathematical model was used for ten companies with five specialized portfolios and 13 programs. The programs promote six types of knowledge of cluster members' employees in three skill levels: low, medium and high. Mathematical model of integer programming was coded and solved with Gems software and the programs of product design workshop, business management training course, participation in domestic exhibition, industrial tour to visit foreign industries and foreign exhibition tour were selected. The impact of the programs on the knowledge of the cluster and the ratio of knowledge improvement to implementation cost were calculated. Based on the obtained results, the proposed mathematical model has a good efficiency in creating alignment and improving knowledge among members with a cluster approach, and if the programs are implemented jointly, the cost of improving knowledge will be significantly reduced.