تربیت معلم در فضای «پساانتقادی»؛ بررسی دیدگاه پساانتقادی فیلیپ وکسلر بهعنوان فلسفه زیربنایی تربیت معلم
محورهای موضوعی :حمداله محمدی 1 , روح الله مظفری پور 2
1 - دانشگاه فرهنگیان
2 - دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: مکتب پساانتقادی, تعلیموتربیت انتقادی, فیلیپ وکسلر, تربیت معلم ,
چکیده مقاله :
مکتب تربیتی «پساانتقادی» فیلیپ وکسلر گرایشی در تعلیموتربیت است که سعی دارد تا از طرفی به نقد گرایش ساختارگرا و پساساختارگرای موجود در تعلیموتربیت انتقادی بپردازد، و از طرف دیگر دیدگاهی ایجابی در باب تعلیموتربیت ارائه می-دهد. وکسلر همانند مایکل پولانی، به نقد تقدس¬زدایی از تعلیموتربیت مدرن می¬پردازد و خواهان «احیای تقدس» در علوم اجتماعی و تربیتی است. او معتقد است که تعلیموتربیت پست¬مدرن نیز همانند مدرنیسم در تحقق «هستی بهینه» ناتوان بوده است. به¬زعم وکسلر راه درمان از¬خودبیگانگی در دنیای سرمایه¬داری امروز، ایجاد یکپارچگی در شخصیت افراد از طریق احیای معنویت حاصل از سنن دینی و معنوی است. در منظر فلسفه پساانتقادی وکسلر، معلم باید دارای روح خلاق و شخصیت یکپارچه باشد و این امر باید در تربیت معلم مورد توجه جدی قرار گیرد. گرچه این گرایش تربیتی از دهه 1990 مطرح شده است ولی نسبت به دیگر گرایش¬های تربیتی توجه کمتری به آن شده است. لذا پژوهش حاضر بر آن است تا با بهره¬گیری از روش «تحلیل ساختار مفهوم» به تحلیل مکتب تربیتی پساانتقادی و تأثیر آن بر تعلیموتربیت بپردازد.
Philip Wexsler's "post-critical" school of education is a trend in education that tries to criticize the structuralist and post-structuralist tendencies in critical education on the one hand, and presents a positive view on education on the other hand. Like Michael Polanyi, Wexler criticizes the de-sanctification of modern education and calls for a "revival of sanctity" in social and educational sciences. He believes that post-modern education, like modernism, has failed to realize "optimal existence". According to Wexler, the way to cure alienation in today's capitalist world is to create integrity in people's personality through the revival of spirituality resulting from religious and spiritual traditions. According to Wexler, the way to cure alienation in today's capitalist world is to create unity in the personality of people through the revival of spirituality resulting from religious and spiritual traditions. In the perspective of Wexler's post-critical philosophy, the teacher must have a creative spirit and an integrated personality, and this should be given serious attention in teacher training. Although this educational trend has been proposed since the 1990s, it has received less attention than other educational trends. Therefore, the present research aims to analyze the post-critical school of education and its effect on education by using the "conceptual structure analysis" method.