تربیت معلم در فضای «پساانتقادی»؛ بررسی دیدگاه پساانتقادی فیلیپ وکسلر بهعنوان فلسفه زیربنایی تربیت معلم
الموضوعات :حمداله محمدی 1 , روح الله مظفری پور 2
1 - دانشگاه فرهنگیان
2 - دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: مکتب پساانتقادی, تعلیموتربیت انتقادی, فیلیپ وکسلر, تربیت معلم ,
ملخص المقالة :
مکتب تربیتی «پساانتقادی» فیلیپ وکسلر گرایشی در تعلیموتربیت است که سعی دارد تا از طرفی به نقد گرایش ساختارگرا و پساساختارگرای موجود در تعلیموتربیت انتقادی بپردازد، و از طرف دیگر دیدگاهی ایجابی در باب تعلیموتربیت ارائه می-دهد. وکسلر همانند مایکل پولانی، به نقد تقدس¬زدایی از تعلیموتربیت مدرن می¬پردازد و خواهان «احیای تقدس» در علوم اجتماعی و تربیتی است. او معتقد است که تعلیموتربیت پست¬مدرن نیز همانند مدرنیسم در تحقق «هستی بهینه» ناتوان بوده است. به¬زعم وکسلر راه درمان از¬خودبیگانگی در دنیای سرمایه¬داری امروز، ایجاد یکپارچگی در شخصیت افراد از طریق احیای معنویت حاصل از سنن دینی و معنوی است. در منظر فلسفه پساانتقادی وکسلر، معلم باید دارای روح خلاق و شخصیت یکپارچه باشد و این امر باید در تربیت معلم مورد توجه جدی قرار گیرد. گرچه این گرایش تربیتی از دهه 1990 مطرح شده است ولی نسبت به دیگر گرایش¬های تربیتی توجه کمتری به آن شده است. لذا پژوهش حاضر بر آن است تا با بهره¬گیری از روش «تحلیل ساختار مفهوم» به تحلیل مکتب تربیتی پساانتقادی و تأثیر آن بر تعلیموتربیت بپردازد.