نقش میانجی خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفت شناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان
هیمن خضری آذر
1
(
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، واحد آذربایجان غربی، ارومیه، ایران.
)
آمینه راهنما
2
(
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
)
کلید واژه: باورهای معرفت شناختی, هویت شخصی خلاق, خودکارآمدی خلاق, ریسکپذیری فکری, ,
چکیده مقاله :
ریسکپذیری فکری به عنوان درگیر شدن در رفتارهای یادگیری از قبیل به اشتراک گذاشتن ایدههای آزمایشی، پرسیدن سؤال، کاوش در موضوعات ناآشنا، امتحان روشهای جدید و تلاش برای انجام و یادگیری چیزهای جدید تعریف میشود که یادگیرنده را در معرض ریسک اشتباه کردن قرار میدهد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفت¬شناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد بودند (1850=N) که 352 نفر از آنان به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای در پژوهش شرکت کردند. برای اندازه¬گیری متغیرها از پرسشنامه باورهای معرفت¬شناختی شومر (1993)، خودکارآمدی خلاق کارووفسکی و همکاران (2013) و ریسک¬پذیری فکری بگتو (2009) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از مدل معادلات ساختاری با نرم¬افزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد باورهای معرفتشناختی ثباتدانش، یادگیری سریع و سادهبودن دانش بر ریسکپذیری فکری تأثیر معناداری دارند اما تأثیر توانایی ذاتی و منبع دانش معنی¬دار نبود. باورهای معرفت شناختی ثباتدانش، منبعدانش و سادهبودن دانش بر خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق تأثیر مثبت و معنی¬دار و توانایی ذاتی و یادگیری سریع بر خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق تأثیر منفی و معنی¬دار دارند. خودکارآمدی خلاق و هویتفردی خلاق بر ریسکپذیری فکری تأثیر مثبت و معناداری دارند. مطابق با یافته¬ها می¬توان نتیجه گرفت که باورهای معرفت¬شناختی و خودباورهای خلاق دانش¬آموزان میتوانند نقش مهمی در ریسک¬پذیری فکری دانش¬آموزان داشته باشند.
چکیده انگلیسی :
Intellectual risk-taking has been defined as engagement in learning behaviors such as sharing experimental ideas, asking questions, exploring unfamiliar topics, trying new methods, and trying to do and learn new things, which exposes the learner to the risk of making mistakes Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the mediating role of creative self-beliefs in the effect of epistemological beliefs on students' intellectual risk-taking. The research method was descriptive-correlation and it was of the structural equation model type. The statistical population of the research was second secondary students of Mahabad city (N = 1850), of which 352 students participated in the research. To measure the variables, Schommer (1993) epistemological beliefs questionnaire, Karwowski et al.'s creative self-efficacy (2013) and Beghetto intellectual risk-taking (2009) were used. Data analysis was done using structural equation model with Amos software. The results showed that the epistemological beliefs of stability of knowledge, innate learning and simplicity of knowledge have a significant effect on intellectual risk-taking, but the effect of innate ability and source of knowledge was insignificant, In addition, the epistemological beliefs of stability of knowledge, source of knowledge and simplicity of knowledge showed a positive effect on creative self-efficacy and creative personal identity, and the innate ability and quick learning showed a negative and significant effect on creative self-efficacy and creative personal identity. Also, creative self-efficacy and creative personal identity have a positive and significant effect on intellectual risk-taking.