ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج
محورهای موضوعی : Planning scienceگلنار صالحی خواه 1 , عطاءالله نیک گفتار 2 , فرشته طاووسی 3
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه آزاد یاسوج
3 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
کلید واژه: اهمالکاری تحصیلی, سازگاری تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج بود. بدین منظور نمونه ای به حجم380نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس یاسوج با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان (1993)، و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک(2000) توسط آزمودنی ها تکمیل شد.تحلیل نتایج حاصل از اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که اهمالکاری تحصیلی با سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه و معدل تحصیلی همبستگی منفی معنیدار دارند. همچنین سازگاری تحصیلی با کیفیت زندگی در مدرسه همبستگی مثبت معنی دار دارند. از طریق رگرسیون چندگانه مشخص شد که سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه پیش بینی کننده های مناسبی برای اهمالکاری تحصیلی بوده و سازگاری تحصیلی، قوی ترین پیش بینی کننده اهمالکاری تحصیلی می باشد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between quality of life and academic compatibility with academic procrastination in Yasouj schools. For this purpose, a sample of 380 sixth grade female students of Yasouj schools was selected by multi-stage sampling method. The procrastination questionnaires of Solomon and Rothblum (1984), the students' adjustment questionnaire (1993), and the quality of life in school questionnaire of Anderson and Brook (2000) were completed by the subjects. The analysis of the results from the implementation of Pearson correlation showed that academic procrastination with adjustment Education and quality of life in school and academic grade have a significant negative correlation. Also, academic adjustment has a significant positive correlation with the quality of life at school. Through multiple regression, it was found that academic adjustment and quality of life at school are suitable predictors for academic procrastination, and academic adjustment is the strongest predictor of academic procrastination.