ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج
الموضوعات : Planning scienceگلنار صالحی خواه 1 , عطاءالله نیک گفتار 2 , فرشته طاووسی 3
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه آزاد یاسوج
3 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
الکلمات المفتاحية: اهمالکاری تحصیلی, سازگاری تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج بود. بدین منظور نمونه ای به حجم380نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس یاسوج با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان (1993)، و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک(2000) توسط آزمودنی ها تکمیل شد.تحلیل نتایج حاصل از اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که اهمالکاری تحصیلی با سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه و معدل تحصیلی همبستگی منفی معنیدار دارند. همچنین سازگاری تحصیلی با کیفیت زندگی در مدرسه همبستگی مثبت معنی دار دارند. از طریق رگرسیون چندگانه مشخص شد که سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه پیش بینی کننده های مناسبی برای اهمالکاری تحصیلی بوده و سازگاری تحصیلی، قوی ترین پیش بینی کننده اهمالکاری تحصیلی می باشد.