تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان زن پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان
محورهای موضوعی :شهاب مرادی 1 , شکوفه همتی 2 , سیما علیزاده 3 , مرضیه بهاررستمی 4 , زهرا بغیری 5
1 - دپارتمان روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سمنان، ایران
2 - کارشناس ارشد پژوهشی آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، گرمسار، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
4 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه الزهرا تهران، تهران، ایران.
5 - کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران.
کلید واژه: هویت ملی, هویت اجتماعی, مهارت های زبانی, مهارت های ارتباطی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان (خانم)پیش دبستانی در سال تحصیلی 1400-1399به تعداد 91نفر می باشدکه به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مهارت زبان آموزی با 9خرده مقیاس و هویت ملی با 4 خرده مقیاس است.جهت روایی صوری و محتوایی آن از نظر صاحب نظران و متخصصان حوزه کودک و تعلیم و تربیت و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های گرده آوری شده به کمک آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی اسپیرمن و آزمون کای دو)مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط آماری قوی بین "تاثیر آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان" با ”شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان (مهارت های زبان آموزی نو آموزان )"مشاهده شد (p valeu<0.05) به عبارت دیگر با افزایش آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان مولفه شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان افزایش پیدا میکند؛همچنین بین تحصیلات مربیان و هویت ملی آنها و مهارت زبان آموزی نوآموزان ارتباط معناداری وجود ندارد .(p valeu>0.05)
The present study aimed to examine the impact of national identity components of preschool teachers on the language learning skills of preschool children in Semnan province. The research method was descriptive-survey, and the statistical population included 91 female preschool teachers during the 2020–2021 academic year, selected through cluster random sampling. Data collection tools consisted of a researcher-made questionnaire on language learning skills with nine subscales, and another on national identity with four subscales. Face and content validity of the questionnaires were confirmed by experts in the fields of early childhood education and pedagogy, and reliability was assessed using Cronbach's alpha. The collected data were analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (Spearman correlation and Chi-square test).
A strong statistical relationship was found between “teachers’ familiarity with and respect for religious and national customs and traditions” and “the development of preschoolers’ relative linguistic and communicative competence (language learning skills)” (p-value < 0.05). In other words, as preschool teachers’ familiarity with and respect for religious and national customs increases, the development of linguistic and communicative competence in preschoolers also increases. However, no significant relationship was observed between teachers’ educational background and their national identity, nor with the language learning skills of preschoolers (p-value > 0.05).