تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان زن پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان
الموضوعات :شهاب مرادی 1 , شکوفه همتی 2 , سیما علیزاده 3 , مرضیه بهاررستمی 4 , زهرا بغیری 5
1 - دپارتمان روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سمنان، ایران
2 - کارشناس ارشد پژوهشی آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، گرمسار، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
4 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه الزهرا تهران، تهران، ایران.
5 - کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران.
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, هویت اجتماعی, مهارت های زبانی, مهارت های ارتباطی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان (خانم)پیش دبستانی در سال تحصیلی 1400-1399به تعداد 91نفر می باشدکه به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مهارت زبان آموزی با 9خرده مقیاس و هویت ملی با 4 خرده مقیاس است.جهت روایی صوری و محتوایی آن از نظر صاحب نظران و متخصصان حوزه کودک و تعلیم و تربیت و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های گرده آوری شده به کمک آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی اسپیرمن و آزمون کای دو)مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط آماری قوی بین "تاثیر آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان" با ”شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان (مهارت های زبان آموزی نو آموزان )"مشاهده شد (p valeu<0.05) به عبارت دیگر با افزایش آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان مولفه شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان افزایش پیدا میکند؛همچنین بین تحصیلات مربیان و هویت ملی آنها و مهارت زبان آموزی نوآموزان ارتباط معناداری وجود ندارد .(p valeu>0.05)