تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانکهای خصوصی با میانجیگری کیفیت خدمات (مورد مطالعه: بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه)
محورهای موضوعی : مديريت دانشسحر سرخوندی 1 , راحله زینی وند 2 , سید حامد فیض جوادیان 3
1 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استاد یارگروه آمار، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش کیفیت خدمات عملکرد بانکهای خصوصی,
چکیده مقاله :
شناسایی نیازها و خواستههای کارکنان و مشتریان همواره در برگیرنده مجموعهایی از زوایای پنهان بوده که متناسب با فرهنگ و شرایط هر کشور پیچیدگیهای خاصی را در خود پرورش داده است، در این میان مدیریت دانش ابزار سودمندی برای سازمانهاست تا سرمایه خود را توسعه دهند و عملکرد مطلوب را بیشینه کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانکهای خصوصی با میانجیگری کیفیت خدمات در بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه میباشد. روش تحقیق از نوع روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بوده و جزء تحقیقات کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش بانکهای خصوصی (پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سامان و بانک آینده) شهر کرمانشاه بوده، حجم نمونه در این پژوهش برابر با 100 نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش تمام شماری میباشد. تجزیهوتحلیل دادهها براساس ماهیت دادهها و شیوهی بیان فرضیات در قالب آمارههای پراکندگی مرکزی و مدلهای رگرسیونی با متغیر پنهان با نرمافزارهای SPSS و AMOS صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که؛ مدیریت دانش بر عملکرد و کیفیت خدمات بانکهای خصوصی مؤثر بوده، کیفیت خدمات نیز بر عملکرد بانکهای خصوصی تأثیر مثبت و معناداری داشته و با توجه به بحث میانجیگری متغیر کیفیت خدمات، مدیریت دانش هم بهطور مستقیم بر عملکرد بانکهای خصوصی و هم بهواسطه متغیر کیفیت خدمات میتواند بر عملکرد بانکهای خصوصی تأثیر بگذارد.
Identifying the needs and desires of employees and customers always includes a set of hidden dimensions, in accordance with the culture and conditions of each country. Knowledge management is a useful tool for banks to maximize their optimal performance. Therefore, recognizing the relations among knowledge management, bank performance, and quality of service is essential. The aim of present study, is exploring the impact of knowledge management on private banks performance in Kermanshah city. Through mediation of service quality. This study is an applied research and a questionnaire was used to collect data. Statistical population in this study has been Kermanshah private banks (Parsian, Pasargad, Karafarin, Saman and Ayandeh bank). The sample size equals 100 people and sampling method is based on census (counting all). Data analysis is based on nature of the data and the way of discussing assumptions has been done in the form of central distribution statistics and regression models have been conducted by hidden variable with SPSS and AMOS soft wares. The findings of present study show that knowledge management influences the performance and service quality of private banks. Service quality has a positive and significant effect on private banks performance, and knowledge management considering mediation of service quality variable, has direct and indirect impact (by service quality variable) on private banks performance.