اهمیت نوآوری در توسعه اکوسیستم کارآفرینی ایران
الموضوعات : نوآوري و خلاقيت
سعید کیان پور
1
,
محسن حاجیان
2
,
مهسا عبدی
3
1 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, توسعه اقتصادی, شاخص نوآوری جهانی, شاخص کارآفرینی, کاپیولا,
ملخص المقالة :
کارآفرینی فرایند خلق و توسعه کسبوکار را شامل میگردد که با نوآوری ارتباط تنگاتنگی دارد. کارآفرینی جایگاه مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و با توسعه کارآفرینی زمینه برای پیشرفت و رشد اقتصادی فراهم خواهد شد. اکوسیستم کارآفرینی دربرگیرنده عوامل مختلفی از قبیل کارآفرینان، عوامل دولتی، عوامل غیردولتی، سرمایهگذاران است که تحت تأثیر یکدیگر خواهند بود. شرایط اکوسیستم کارآفرینی بر عملکرد و روند کسبوکار و در نهایت اقتصاد کشور اثرگذار است؛ بر این اساس لازم است عوامل توسعه اکوسیستم کارآفرینی در کشور فراهم و در نظر گرفته شوند. از آن جایی که کارآفرینی همواره با ایدههای نو همراه است، نوآوری یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر اکوسیستم کارآفرینی محسوب میگردد. نوآوری در سطوح اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به تحقق میپیوندد و نشاندهنده ویژگیهای سیستم خواهد بود. در این پژوهش اثرگذاری نوآوری بر توسعه اکوسیستم کارآفرینی ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش مطالعه کاربردی و تحلیل همبستگی با رویکرد کاپیولا استفاده شده است. برای این امر از دادههای شاخص کارآفرینی جهانی، شاخص نوآوری جهانی و رشد اقتصادی در بازه زمانی 1394 الی 1401 استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، افزایش نوآوری در ایران با افزایش رشد اقتصادی همراه خواهد بود. اما در زمینه نوآوری و اکوسیستم کارآفرینی، نتایج نشان از استقلال دمی در این سیکل زمانی در ایران دارد که استنباط میشود افزایش بازدهی در هر یک مستقل از دیگری بوده و بر آن تاثیرگذار نیست. عدم اثرگذاری نوآوری بر اکوسیستم کارآفرینی ایران میتواند نبود پیچیدگی و نوآوری در کالا و خدمات باشد.