تبیین مولفه¬های آموزش الکترونیکی و یادگیری در محیط کار
الموضوعات : Innovation and Inventionاعظم راستگو 1 , لیلا محمدی 2 , اصغر نخستین گلدوست 3 , نورالدین میرزائی 4 , سعید مذبوحی 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3 - واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان
5 - گروه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
الکلمات المفتاحية: مولفه¬های آموزش الکترونیکی, مولفه¬های یادگیری, یادگیری در محیط کار, دانشگاه¬های آزاد شهر تهران.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تبیین مولفه های آموزش الکترونیکی و یادگیری در محیط کار می باشد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی؛ برحسب زمان گردآوری دادهها مقطعی و کمّی به صورت نمونه گیری غیرتصادفی (هدفمند یا قضاوتی) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل: گروه اول منابع اطلاعاتی سه گانه و گروه دوم شامل خِبرگان و متخصصین آگاه به موضوع پژوهش می باشند. نتایج نشان داد برای آموزش الکترونیکی و یادگیری در محیط کار، تعداد نُه مقوله یا تم اصلی با مولفه های فرعی دخیل می باشند: مقوله 1.سازمان و مدیریت (عوامل مدیریتی؛ مالی؛ آموزشی؛ محیطي) مقوله 2.اطلاعات و محتوا (کیفیت اطلاعات و محتوا؛ روزآمدی اطلاعات و محتوا؛ فرارسانه ای بودن اطلاعات و محتوا؛ اطلاعات نیازسنجی شده؛ دستیابی به اطلاعات و محتوا) مقوله 3.تعامل و ارتباط (تعامل فراگیر با محتوا؛ فراگیر با مدرس؛ فراگیر با فراگیر؛ فراگیر با سامانه؛ فراگیر با عوامل آموزشی) مقوله 4.ویژگی های مدرس (مهارت های فناوری مدرس؛ ارتباطی مدرس؛ آموزشی مدرس؛ اخلاق حرفه ای مدرس) مقوله 5.اثربخشی (فراگيرمحوري؛ يادگيري مستمر؛ محتوای چندرسانه اي؛ تنوع منابع آموزشی؛ تنوع روش های آموزشی؛ تنوع خدمات آموزشی) مقوله 6.کیفیت فنی (کیفیت امنیتی سامانه؛ استاندردهای فنی سامانه؛ رضایت از خدمات پشتیبانی؛ کیفیت دسترسی به سامانه)؛ مقوله 7.اهداف یادگیری (توسعه فردي؛ تحقق اهداف سازمانی؛ محرک های انگیزشی؛ محرک های اجتماعی؛ مدیریت دانش فردی؛ مدیریت دانش سازمانی) مقوله 8.الزامات یادگیری (الزامات: فناوری؛ فردی؛ محیطی؛ ارتباطی؛ دانش محوری؛ آموزشی؛ سازمانی) و مقوله 9.ابعاد یادگیری ( بُعدهای: فناوری؛ آموزشی؛ سازمانی؛ مدیریتی).