طراحی و تبیین مدلی برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی برعوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش
محورهای موضوعی :
حامد حسین زاده
1
,
نادر بهلولی
2
,
مجتبي رمضاني
3
,
عباس سنگی نور پور
4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران
2 - - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: کلیدواژهها: دانش سازمان, مدیریت دانش, بلوغ مدیریت دانش, شرکت نفت,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: خروجی سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش گزارشی از وضعیت نقاط قوت و ضعف سازمان در استقرار مدیریت دانش است که تواند بهمثابه نقشه راهی، دورنمای اقدامات سازمان در حوزه مدیریت دانش را مشخص کند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، توسعه¬ای و دارای رویکرد کیفی، در قالب پارادایم تفسیری است. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدیران و کارشناسان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و خبرگان دانشگاهی که بهصورت هدفمند مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه¬ ساختاریافته بود. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتهها: یافته¬های پژوهش نشان داد که شش مضمون اصلی و بیستوچهار مضمون سازمان دهنده و صد و سیوچهار مضمون پایه بر ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش مؤثر است.
Hamed Hosseinzadeh Nader Bohlooli Mojtaba Ramezani Abbas Sangi Nourpour Abstract Context and purpose: The output of measuring the maturity level of knowledge management is a report on the status of the organization's strengths and weaknesses in establishing knowledge management, which can, as a road map, determine the perspective of the organization's actions in the field of knowledge management. Therefore, the aim of the current research is to design a knowledge management maturity evaluation model based on the essential factors of knowledge management success in Iran's National Oil Products Distribution Company. Methodology: From the point of view of the goal, the current research is developmental and has a qualitative approach, in the form of an interpretive paradigm. Thematic analysis strategy was used to analyze the obtained data. The research community, managers and experts of the National Oil Products Distribution Company and university experts who were selected purposefully based on theoretical saturation. The data collection tool was semi-structured interviews. To validate the research model, two strategies of external review and pluralism were used. Findings: The findings of the research showed that six main themes, twenty-four organizing themes and one hundred and thirty-four basic themes are effective on evaluating the maturity of knowledge management based on the basic factors of knowledge management success. Conclusion: Evaluation of the maturity of knowledge management based on the basic factors of knowledge management success with the themes and results obtained from six overarching themes and twenty four organizing themes including the knowledge management process (flow of knowledge management, implementation of knowledge management, knowledge sharing and publication, architecture organizational knowledge, evaluation of knowledge management); Content of organizational knowledge (quality of organizational knowledge, importance of organizational knowledge, documentation of organizational knowledge); Organization's human resources (employee motivation, human resource empowerment, work team morale, elite associations and employee training); Organizational culture (organizational values, attention to organizational change, team building, organizational atmosphere); Aligning the knowledge management strategy with the organization's strategy (knowledge management strategies, senior management support; facilities and resources; knowledge management re-engineering); The structure of the organization (organizational knowledge leadership, information and communication technology, source and knowledge base) was approved.