رسالتهای نهاد علم و جامعه دانشگاهی برای ترویج و گفتمانسازی الگوی پیشرفت
محورهای موضوعی : عمومى
1 - استاد دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
2 - دانشیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی پیشرفت, گفتمانسازی, ترویج دانش, رسالت دانشگاه, ارتباط علم و جامعه,
چکیده مقاله :
شتاب تحولات در عرصههای تمدنی موجب شده است که پیشرفت، یک فرایند پیچیدۀ ارادی و آگاهانۀ مبتنی بر آیندهپژوهی معتبر و هنجارمند باشد. در این فرایند پیچیده، موجودیهای کشورها به اندازهای نیست که با میل خویش حرکت کنند و به پیشرفت برسند. یک معیار قابل توصیه برای ملتهای خواهان پیشرفت این است که از تمام سرمایهها و منابع تمدنی خود با حداکثر بهرهوری، بهرهبرداری کنند. از اینرو، یکی از توصیههای عام برای جریانسازی الگوی پیشرفت، ترویج و گفتمانسازی آن براساس همه داشتههای مادی و معنوی در مسیر تمدنسازی و پیشرفت است. نهاد علم و دانشگاه یکی از مهمترین ارکان گفتمانسازی الگوی پیشرفت در گسترۀ یک تمدن دیرپا و ملت بزرگ است. با استناد به سرنوشت اسناد ملی موجود، بدون گفتمانسازی در گسترۀ ملی با مشارکت همه نهادها و اشخاص ذینفوذ از جمله دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، حرکت در چارچوب الگوی موجود، دشوار، با دستاورد اندک یا حتی غیرممکن، خواهد بود. در این مقاله، با رویکرد توصیهای مثبتگرا، رسالت مهم دانشگاهها و جامعه دانشگاهی در ترویج و گفتمانسازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تبیین و تشریح داده شده است. براساس ایدۀ کانونی این پژوهش، نظام آموزش عالی و دانشگاهها شامل همه اعضای جامعه دانشگاهی و نهاد دانشگاه، باید یکی از رسالتهای خود را مطابق با کارکردهای سهگانه آموزش، پژوهش و تحول فرهنگی- اجتماعی، ترویج و گفتمانسازی عمومی و تخصصی الگوی پیشرفت، تعریف و عملیاتی کنند. مشارکت مسئولانۀ دانشگاهها و دانشگاهیان در گفتمانسازی الگوی پیشرفت، دستکم دارای سه مزیت ویژه شامل استمرار و پایداری دستاوردها، مشارکت همگانی و جامعیت الگو در گسترۀ ملی و تمدنی است
The acceleration of developments in civilizational fields have made progress a complex, voluntary and conscious process based on valid and normative future research. In this complex process, the assets of countries are not enough to move on their own and end up well. A recommended criterion for nations seeking progress is to utilize all their civilizational capital and resources with maximum efficiency. Therefore, one of the general recommendations for streamlining the progress model is to discourse it based on all material and spiritual assets in the path of civilization and progress. The science institution and universities is one of the most important pillars of discourse on the progress model in the scope of a long-standing civilization and a great nation. Based on the fate of existing national documents, without discourse-building on a national scale with the participation of all influential institutions and individuals, including universities and higher education institutions, moving within the framework of the existing model will be difficult, with little or even impossible achievement. In this article, with a positive recommendation approach, the important mission of universities and the academic community in the discourse-building of the Iranian Islamic model of progress has been explained and described. Based on the central idea of this research, the higher education system and universities, including all members of the academic community and the university institution, must define and operationalize one of their missions in accordance with the three functions of education, research, and socio-cultural transformation, and general and specialized discourse-building of the progress model. The responsible participation of universities and academics in the promotion and discourse-building of the progress model has at least three special advantages, including the continuity and sustainability of achievements, public participation, and the comprehensiveness of the model on a national and civilizational scale