ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیندا ترابپور 1 , سید محمدباقر جعفری 2 , جعفر رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار، عضو هیئت علمی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر قم، قم، ایران
کلید واژه: مدرسه کارآفرین, آموزش کارآفرینانه, فراترکیب.,
چکیده مقاله :
وجود علائمی همچون، عدم شایستگی و توانمندی دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل در ورود به بازار کار، توانایی کسب درآمد، تشکیل زندگی مستقل و حتی ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل نشان از نیاز اساسی به تغییر در مدارس کشور میباشد. یکی از رویکردهای توانمندسازی دانشآموزان، رویکرد کارآفرینی در بستر وجود مدرسه کارآفرین است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری دادهها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوري دادهها، اسناد و مدارك پژوهشی و کتابخانهای گذشته از سال 2010 تا 2024 است، که با ارزیابی کیفی صورت گرفته شامل 41 پژوهش میشود. شیوه تحلیل دادهها، تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پیشبینهای موثر بر مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: عوامل مرتبط با دانشآموز(ویژگیهای شخصیتی، آشنایی با کارآفرینی)؛ عوامل مرتبط با معلم و مدیر(نگرش و رفتار کارآفرینانه، مدیریت کارآفرینانه، دانش کارآفرینانه، تجربه کارآفرینانه)؛ عوامل مرتبط با مدرسه(ساختار تسهیلکننده کارآفرینی، استراتژی آموزشی کارآفرینانه، برنامه درسی کارآفرینانه) قرار میگیرند. بافتار یا عوامل زمینهای در 4 مقوله: سیاستهای تسهیلکننده(برنامه حمایتی، نظام پاداش و تشویق)، تأمین منابع(منابع مالی، فیزیکی و اطلاعاتی)، شرایط بازار(محیط نوآورانه، شبکهسازی و جهانیشدن)، فرهنگ کارآفرینانه(اعتقادات کارآفرینانه، حکمرانی کارآفرینانه) و پیامدهای مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: پیامد برای دانشآموز(ارتقا ریسکپذیری، توانایی توسعه استعدادها و مهارتها، بهبود مشارکت، استقلالطلبی و مسئولیتپذیری، کارآفرینی انتفاعی)، پیامد برای مدرسه(هدفمند شدن آموزش، تشکیل مدرسه کارآفرین)، پیامد برای جامعه(پویایی شبکه کارآفرینی، توسعه اقتصاد آیندهنگر، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی) قرار میگیرند.
The presence of signs such as the lack of competence and ability of students to enter the labor market after 12 years of education, the ability to earn money, form an independent life, and even enter the university and continue their education shows the fundamental need for change in the country's schools. One of the approaches of empowering students is the entrepreneurial approach in the context of the entrepreneur school. In this regard, the current research seeks to present the entrepreneurial school model with a meta synthesis approach. The research is descriptive in terms of practical purpose, in terms of data collection and qualitative approach. This research was done using the meta synthesis method. The data collection tool is past research and library documents from 2010 to 2024, which includes 41 researches with a qualitative evaluation. The method of data analysis is content analysis. The findings of the research show that the predictors affecting the entrepreneurial school in 3 categories: student-related factors (personality traits, familiarity with entrepreneurship); factors related to teachers and managers (entrepreneurial attitude and behavior, entrepreneurial management, entrepreneurial knowledge, entrepreneurial experience); Factors related to the school (structure facilitating entrepreneurship, entrepreneurial strategy, entrepreneurial curriculum) are placed. Context or background factors in 4 categories: facilitating policies (support program, reward and encouragement system), providing resources (financial, physical and informational resources), market conditions (innovative environment, networking and globalization), entrepreneurial culture (entrepreneurial beliefs, entrepreneurial governance) and the consequences of the entrepreneurial school in 3 categories: the consequence for the student (increasing risk-taking, the ability to develop talents and skills, improving participation, independence and responsibility, profit entrepreneurship), the consequence for the school (targeting education, forming an entrepreneurial school), the consequence for society (entrepreneurship network dynamics, future-oriented economic development, social and economic empowerment).