واکاوی نظریات فلسفی گابریل مارسل و چگونگی تاثیر و به کارگیری آن در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - دانشگاه خوارزمی تهران
کلید واژه: نظریات فلسفی, گابریل مارسل, جراتمندی, معلم,
چکیده مقاله :
مقالهی حاضر با هدف فهم چگونگی تاثیر و به کارگیری نظریات فلسفی گابریل مارسل در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم و با روش استنتاجی_تحلیلی انجام گرفته است.براساس یافتهها؛در نظریه تعمق ثانویه؛نداشتن نگاه عمودی و منفعتگرایانه و به رسمیت شناختن هویت و فردیت فراگیر؛در نظریه مسئله و راز؛ همدلی آگاهانه و نسبت به رشد و تعالی فراگیر،وفادارانه و مسئولانهعمل نمودن؛در نظریه بودن و داشتن؛عدم نگرش ابزاری و مبتنی بر سلطهگری و سلطهپذیری در فرآیند یاددهی_یادگیری؛شکلدادن ارتباطی عاطفی توام با محبت،اعتماد و منجر به تعهد برای همراهی سخاوتمندانه با فراگیر؛در نظریه آمادگی و در دسترس بودن؛برقراری ارتباط با فراگیر بعنوان فردی ارزشمند و آزاد،در اختیار او بودن از روی میل و عشق و تلاش مداوم برای مبارزه با موانع تحقق این مهم،لازمه و زمینهساز مهارت جراتمندیست.درجمع،علاوه بر نوع نگرش اخلاقی و رفتار معلم بعنوان الگویی تاثیرگذار در ارتباط با فراگیر،آموزش و نهادینهسازی نکات بیان شده،منوط به مهارت و توانمندی علمی معلم،جهت طراحی و بکارگیری اصولی و پیگیرانه برنامهها،روشها، محتوا و تکالیف چالشبرانگیز و فعالانه و پیوند دادن آن با واقعیات زندگی فراگیر به واسطه تمرینهای ذهنی و عملی میباشد.تمرینهایی که فراگیر را با چرایی،چگونگی،چالشها و پیامدهای هر نوع ارتباط آشنا نموده و به واسطه ایجاد آگاهی شناختی و عاطفی، زمینهای برای ایجاد و تقویت رفتار جراتمندانه ایجاد مینماید
The present article aims to understand how Gabriel Marcel's philosophical theories influence and are applied in developing the skill of assertiveness by teachers and has been done a deductive-analytical method.Based on the findings,In the theory of secondary reflection; not having a vertical and utilitarian perspective, and it recognizes the identity and individuality of the learner, In the theory of problem and mystery; conscious empathy and To act faithfully and responsibly towards the growth and excellence of the learner,In the theory of being and having;not having an instrumental perspective based on domination and submissiveness in the teaching-learning process,Forming an emotional relationship based on love,trust,and leading to a commitment to generously support the student,In the theory of readiness and availability;establishing communication with the learner as a valuable and free individual,Being at his/her disposal out of desire and love, and the continuous effort to overcome the obstacles to achieving this important goal;is The prerequisite and predisposing for the skill of Assertiveness. In summary, in addition to the type of ethical perspective and behavior of the teacher in relation to the learner, the teaching and institutionalization of the mentioned points depend on the teacher's scientific skill and ability in designing and implementing challenging and actively programs, methods, content, and assignments, as well as connecting them to the realities of the learner's life through mental and practical exercises.