مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه و آموزش خودشفابخشی بر سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب
محورهای موضوعی : Psychology
الهه سرفرازی
1
,
تکتم سادات طباطبایی
2
,
سمانه سادات جعفر طباطبایی
3
,
فاطمه شهابی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
4 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه, آموزش خودشفابخشی, بهزیستی روانی, سرمایههای روانشناختی, نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب.,
چکیده مقاله :
با توجه به نقش مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، در میزان خطرپذیری و اهمیت این موضوع در دختران نوجوان نیاز به مداخلات روانشناختی مناسب برای این قشر از جامعه در راستای پیشگیری از پیامدهای نامناسب آن در سنین بعدی حائز اهمیت فراوانی است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه و آموزش خودشفابخشی بر سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح سه گروهی- سه مرحلهای بود. جامعه آماری شامل کلیهی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شهر تربتجام که با استفاده از ملاکهای ورود (کسب نمره بالاتر از نقطه برش 16 در پرسشنامه اضطراب بک) به روش هدفمند 45 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انتخاب و سپس با تخصیص تصادفی در 3 گروه قرار داده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی گرداوری شدند. گروه آزمایش1 تحت آموزش ذهن آگاهی مشفقانه و گروه آزمایش2 تحت آموزش خودشفابخشی طی 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند؛ در حالی که در این مدت زمان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای به دست آمده به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار spss نسخه 23 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مشفقانه و آموزش خود شفابخشی باعث بهبود سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شده است و این اثر در طول زمان نیز پایدار بوده است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین اثربخشی دو رویکرد تفاوت معناداری وجود ندارد.
Considering the role of psychological problems such as anxiety, in the level of risk and importance of this issue in adolescent girls, the need for suitable psychological interventions for this segment of the society in order to prevent its inappropriate consequences in later ages is very important; Therefore, the present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of compassionate mindfulness training and self-healing training on psychological capital and psychological well-being. The research method was semi-experimental with a three-group-three-stage design. The statistical population includes all adolescent girls with anxiety symptoms in Torbetjam city, who were selected using the entry criteria (score higher than the cut-off point of 16 in Beck's anxiety questionnaire) in a targeted way, and then by random allocation in 3 group was placed. Data were collected using psychological capital questionnaire and psychological well-being questionnaire. Experimental group 1 underwent compassionate mindfulness training and experimental group 2 underwent self-healing training during 8 90-minute sessions; while the control group did not receive any intervention during this period of time. The obtained data were analyzed by variance analysis with repeated measurements using spss software version 23. The results showed that compassionate mindfulness training and self-healing training improved psychological capital and psychological well-being in adolescent girls with anxiety syndrome, and this effect was stable over time. Also, the results of the follow-up test showed that there is no significant difference between the effectiveness of the two approaches.