مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه و آموزش خودشفابخشی بر سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب
الموضوعات : Psychology
الهه سرفرازی
1
,
تکتم سادات طباطبایی
2
,
سمانه سادات جعفر طباطبایی
3
,
فاطمه شهابی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
4 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه, آموزش خودشفابخشی, بهزیستی روانی, سرمایههای روانشناختی, نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب.,
ملخص المقالة :
با توجه به نقش مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، در میزان خطرپذیری و اهمیت این موضوع در دختران نوجوان نیاز به مداخلات روانشناختی مناسب برای این قشر از جامعه در راستای پیشگیری از پیامدهای نامناسب آن در سنین بعدی حائز اهمیت فراوانی است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه و آموزش خودشفابخشی بر سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح سه گروهی- سه مرحلهای بود. جامعه آماری شامل کلیهی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شهر تربتجام که با استفاده از ملاکهای ورود (کسب نمره بالاتر از نقطه برش 16 در پرسشنامه اضطراب بک) به روش هدفمند 45 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انتخاب و سپس با تخصیص تصادفی در 3 گروه قرار داده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی گرداوری شدند. گروه آزمایش1 تحت آموزش ذهن آگاهی مشفقانه و گروه آزمایش2 تحت آموزش خودشفابخشی طی 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند؛ در حالی که در این مدت زمان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای به دست آمده به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار spss نسخه 23 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مشفقانه و آموزش خود شفابخشی باعث بهبود سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شده است و این اثر در طول زمان نیز پایدار بوده است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین اثربخشی دو رویکرد تفاوت معناداری وجود ندارد.