ارائه الگوی جایگاه زن در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی :
محسن افروغ
1
,
سعید باغستانی
2
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی موسسه امام خمینی ، قم. ایران.
2 - دانشیار گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی ، قم، ایران.
کلید واژه: زن, الگو, حکمرانی اسلامی, جمهوری اسلامی, ساختار,
چکیده مقاله :
انقلاب اسلامی، باعث برهم خوردن نظام دوقطبی جهان و ظهور ایده جدید حاکمیت جدیدی گردید که حاکمیت را از آن خداوند میداند. این نظام اصول و چارچوبهای خود را بر اساس ایدئولوژی اسلامی بنا نموده که آرمانها، اهداف، برنامهها و سیاستگذاریها بر مبنای آنها طراحی و اجرا میگردد. حکمرانی مطلوب و عالی، یکی از اهداف عالیه نظام اسلامی است. جامعه اسلامی برای رسیدن به حکمرانی عالی و تمدن جهانی نیازمند آن است که برای تمامی عاملین و کنشگران جامعه طرح و برنامه ارائه دهد. لذا ازآنجاییکه بیش از نیمی از جامعه را «زنان» تشکیل میدهند بر حکومت اسلامی لازم است تا الگویی در حکمرانی خود برای آنان داشته باشد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای توضیح حاکمیت اسلامی و الزامات مطرحشده استفاده شده است. حاصل این تحقیق الگوی حکمرانی اسلامی در حوزه زنان با تشریح شاخصهای مرتبط است. یافتههای تحقیق را باید در مجموعهای منظم و مرتبط در سه نظام معرفتی-فلسفی، ارزشی و انگیزشی و ساختاری دنبال کرد. درواقع برای رسیدن به الگوی حکمرانی زنان باید سه نظام مذکور همانند یک هندسه مشخص عمل کنند که نتیجه آن نمونه «الگوی سوم زنان» است.
The Islamic Revolution disrupted the bipolar world system and introduced a new idea of a new sovereignty that considers sovereignty to be God's. This system bases its principles and frameworks on Islamic ideology, upon which ideals, goals, programs, and policies are designed and implemented. Good governance is one of the supreme goals of the Islamic system. To achieve high governance and global civilization, Islamic society needs to provide a plan for all its actors and participants. Therefore, since more than half of the population is made up of "women", the Islamic government is required to set an example for them in its governance. This study uses a descriptive-analytical method to explain Islamic sovereignty and raised requirements. The result of this study is the Islamic governance pattern in the field of women, with an explanation of related indicators. The research findings should be followed in a systematic and interconnected manner across three systems: epistemology-philosophical, value-motivating, and structural. In fact, to achieve the model of women's governance, the three systems must operate in a specific geometry, resulting in the example of the "third model of women."