طراحی مدل استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی استان هرمزگان
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
رضا بارانی ماشهرانی
1
,
مهدی باقری
2
,
پیام پاسلاری
3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت، مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباس
3 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: سیستم مدیریت دانش, سازمان تامین اجتماعی, استان هرمزگان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان است. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع داده بنیاد است. جامعه مطالعاتی متخصصان حوزه مدیریت دانش، کارکنان دارای 10 سال سابقه و بالاتر، روسای ادارات و معاونین سازمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان است. برای انتخاب افراد از نمونهگیری نظری از نوع هدفمند استفاده شد. کدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام گردید. یافتههای تحقیق با استفاده از فرایند کدگذاری نشان داد 177 کد اولیه در قالب مدل عوامل مؤثر (علی و زمینهای، مداخله، راهبرد و پیامد) بر استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان تأثیرگذار هستند و 147 کد اولیه به عنوان شاخصهای ارزیابی الگو انتخاب شد. این کدها در مفاهیم و مقولات محوری جای گرفت بر اساس یافتههای پژوهش مقولههای «مدیریت مشارکتی، شایستگی حرفهای کارکنان، رسالت سازمان و حمایت دولت» به عنوان شرایط علی، مقولههای «سیستمهای اطلاعاتی و مدیریتی، راهبرد و رهبری، فراموشی هدفمند، جو رقابتی و زیرساخت فناوری» به منزله شرایط بســتر، مقولههای «ساختار سازمانی، اشتراک سازمانی، چشمانداز سازمانی، میزان تفویض اختیار و نظارت و کنترل» بهمنزله شرایط مداخلهگر، مقولههای «مهندسی معکوس، آموزش و تربیت، طراحی دورههای آموزشی و توانمندسازی کارکنان» به عنوان راهبرد و 6 مقوله (تقویت مهارتهای خودتنظیمی، تقویت انگیزش شغلی، افزایش تعهد سازمانی، انعطافپذیری در ارتباطات، کارآفرینی و نوآوری، بهبود عملکرد سازمانی) به عنوان پیامدهايِ استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان تأمین اجتماعی احصــاء شــدهانــد.
The purpose of the present research is to design a knowledge management system deployment model in the social security organization of Hormozgan province. The current research method is a qualitative type of foundation data. The study community consists of experts in the field of knowledge management, employees with 10 years of experience and above, heads of departments and deputies of the social security organization of Hormozgan province. Theoretical sampling of the targeted type was used to select people. Data coding was done using Max Kyuda software. The findings of the research using the coding process showed that 177 primary codes in the form of the model of effective factors (causal and contextual, intervention, strategy and consequence) are effective on the establishment of the knowledge management system in the social security organization of Hormozgan province, and 147 primary codes as Model evaluation indicators were selected. These codes were included in the concepts and key categories according to the findings of the research, the categories of "participatory management, professional competence of employees, the organization's mission and government support" as causal conditions, the categories of "information and management systems, strategy and leadership, education and training, design of courses Training and empowerment of employees" as a strategy and 6 categories (strengthening self-regulation skills, strengthening job motivation, increasing organizational commitment, flexibility in communication, entrepreneurship and innovation, improving organizational performance) have been calculated as the consequences of establishing a knowledge management system in the social security organization. .