تاثیرپذیری عملکرد صادراتی و تجاری از استراتژی های سازمانی (مورد مطالعه: شرکت نان قدس رضوی)
محورهای موضوعی : عمومىاميد بهبودي 1 , مریم اشجعی 2 , آرش آپرناک 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- استراتژیک، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: استراتژی کسب و کار, استراتژی بازاریابی, استراتژی فناوری اطلاعات, عملکرد صادراتی, عملکرد تجاری,
چکیده مقاله :
امروزه استراتژی ها به عنوان یکی از مهمترین مباحث پیش روی مدیران سازمان ها، مطرح می باشد. برنامه استراتژیك در حالی مفید و موثر برای سازمان خواهد بود، که استراتژی های تدوین شده همراستا با هم اجرا شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر پذیری عملکرد صادراتی و تجاری شرکت از استراتژی های سازمانی است. پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها، توصیفی _پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شاغل در واحدهای مختلف شرکت نان رضوی مورد مطالعه قرار گرفتند. که نمونه به دست آمده با ابزار پرسشنامه استاندارد و براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 به تعداد 100 نفر به دست آمده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است.همچنین، تحلیل داده ها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارsmart pls انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که استراتژی های فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری ، استراتژی های بازاریابی بر عملکرد تجاری و صادراتی تاثیر دارد و در نهایت استراتژی های سازمانی بر عملکرد کلی تاثیر دارد.
Today, strategies are one of the most important issues facing managers of organizations. The strategic plan will be useful and effective for the organization while the developed strategies are implemented in line with each other. The purpose of this study is to investigate the impact of the company's export and Trade performance of organizational strategies. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this study, managers working in different units of Razavi Bread Company were studied. The sample was obtained with the standard questionnaire tool and based on Cochran's formula with an error of 0.05 to 100 people. Cronbach's alpha was used to confirm the reliability of the questionnaire and confirmatory factor analysis was used for the validity of the questionnaire. The obtained values indicate the confirmation of the reliability and validity of the questionnaire. Also, data analysis was performed by structural equation modeling method using smart pls software.The results showed that IT strategies affect Trade performance, marketing strategies affect Trade and export performance, and finally organizational strategies affect overall performance.