شناسایی و رتبهبندی ابعاد شبکهسازی کارآفرینانه کسب و کارهای زنان کارآفرین
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
فریدون آزما
1
,
پرویز سعیدی
2
,
شعبان رستمی
3
1 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
2 - علوم و تحقیقات تهران
3 - گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
کلید واژه: موفقیت, کسب و کار, اقتصاد, کارآفرینی, توسعه,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد شبکهسازی کارآفرینانه کسب وکارهای زنان کارآفرین بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی بوده که در آن دادههای مورد نیاز از طریق انجام مطالعات کتابخانهای و همچنین استفاده از روش میدانی یعنی از طریق انجام مصاحبه با خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت و کارآفرینی جمعآوری گردیدند. در انتخاب مصاحبهشوندگان از شیوه نمونهگیری هدفمند و از روش گلولهبرفی استفاده گردید. ملاک تعیین تعداد خبرگان رسیدن به اجماع نظری بود که بر این اساس 20 خبره انتخاب شدند. در فرآیند پژوهش ابتدا مبانی نظری، پیشینهها، مدلها و تحقیقات مختلف در حوزه شبکهسازی کارآفرینانه مورد بررسی قرار گرفت و مولفههای مؤثر بر شبکهسازی کارآفرینانه شناسائی گردید و پس از آن با استفاده از روش دلفی فازی غربال شدند. نتایج نشان دهنده 7 بعد و 83 مؤلفه بود که حفظ شبکه با وزن 0.244 در رتبه اول، ساختار شبکه با وزن 0.208 در رتبه دوم، قابلیت ارتباطی شبکه با وزن 0.152 در رتبه سوم، آموزش شبکه با وزن 0.135 در رتبه چهارم، منابع شبکه با وزن 0.121 در رتبه پنجم و نوع شبکه با وزن 0.085 در رتبه ششم و یادگیری شبکه با وزن 0.056 در رتبه هفتم اهمیت قرار دارد. لذا پیشنهاد میگردد زنان کارآفرین جهت ورود به شبکه به بهبود شبکههای تجاری بپردازند که راه بسیار سریعتری برای رشد شبکه کارآفرینانه برای کسب و کار محسوب میشود.
The purpose of this research was to identify and rank the dimensions of entrepreneurial networking of women entrepreneurs' businesses. This research was applied in terms of objective and qualitative in terms of data collection method, and the research data was collected through library studies as well as field method, i.e. through interviews with university experts in the fields of management and entrepreneurship. The interviewees were selected by purposeful sampling and snowball method. The criterion for determining the number of experts was to reach a theoretical consensus, based on which 20 experts were selected. In the research process, theoretical bases, backgrounds, models and various researches in the field of entrepreneurial networking were investigated and the effective components on entrepreneurial networking were identified and then they were screened by the fuzzy Delphi method. The results showed 7 dimensions and 83 components among which network maintaining ranked first with a weight of 0.244, network structure with a weight of 0.208 and network communication capability with a weight of 0.152 were in second and third places. Network training with a weight of 0.135, network resources with a weight of 0.121 and network type with a weight of 0.085 ranked fourth, fifth and sixth. Network learning stood in the seventh rank of importance with a weight 0.056. Therefore, it is suggested that entrepreneur women improve business networks in order to enter the network, which is considered a much faster way to grow the entrepreneurial network for business.