شناسایی و رتبهبندی ابعاد شبکهسازی کارآفرینانه کسب و کارهای زنان کارآفرین
الموضوعات : Entrepreneurship and Innovation Ecosystems
فریدون آزما
1
,
پرویز سعیدی
2
,
شعبان رستمی
3
1 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
2 - علوم و تحقیقات تهران
3 - گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
الکلمات المفتاحية: موفقیت, کسب و کار, اقتصاد, کارآفرینی, توسعه,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد شبکهسازی کارآفرینانه کسب وکارهای زنان کارآفرین بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی بوده که در آن دادههای مورد نیاز از طریق انجام مطالعات کتابخانهای و همچنین استفاده از روش میدانی یعنی از طریق انجام مصاحبه با خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت و کارآفرینی جمعآوری گردیدند. در انتخاب مصاحبهشوندگان از شیوه نمونهگیری هدفمند و از روش گلولهبرفی استفاده گردید. ملاک تعیین تعداد خبرگان رسیدن به اجماع نظری بود که بر این اساس 20 خبره انتخاب شدند. در فرآیند پژوهش ابتدا مبانی نظری، پیشینهها، مدلها و تحقیقات مختلف در حوزه شبکهسازی کارآفرینانه مورد بررسی قرار گرفت و مولفههای مؤثر بر شبکهسازی کارآفرینانه شناسائی گردید و پس از آن با استفاده از روش دلفی فازی غربال شدند. نتایج نشان دهنده 7 بعد و 83 مؤلفه بود که حفظ شبکه با وزن 0.244 در رتبه اول، ساختار شبکه با وزن 0.208 در رتبه دوم، قابلیت ارتباطی شبکه با وزن 0.152 در رتبه سوم، آموزش شبکه با وزن 0.135 در رتبه چهارم، منابع شبکه با وزن 0.121 در رتبه پنجم و نوع شبکه با وزن 0.085 در رتبه ششم و یادگیری شبکه با وزن 0.056 در رتبه هفتم اهمیت قرار دارد. لذا پیشنهاد میگردد زنان کارآفرین جهت ورود به شبکه به بهبود شبکههای تجاری بپردازند که راه بسیار سریعتری برای رشد شبکه کارآفرینانه برای کسب و کار محسوب میشود.