طراحی چارچوب مدل آموزشی ارشادگری برخط مبتنی بر تسهیم دانش برای آموزش مشاغل کلیدی حمل و نقل ریلی کشور
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیعبداله افشار 1 , قاسم سلیمی 2 , رحمت اله مرزوقی 3 , مهدی محمدی 4 , مریم شفیعی سروستانی 5
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
3 - استاد دانشگاه شیراز
4 - دانشیار دانشگاه شیراز
5 - استادیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: ارشادگری برخط, تسهیم دانش, حمل و نقل ریلی.,
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر راهبردهای گوناگونی برای توسعه¬ سرمایه انسانی توسط سازمان¬های پیش رو در پیش گرفته شده است. یکی از بهترین ابزارها از نقطه نظر متخصصان حوزه منابع انسانی برای این منظور، برنامه¬های ارشادگری است. افزون بر این، تحولات فناورانه در محیطهای سازمانی، اهمیّت توجه به ارشادگری برخط را دو چندان نموده است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مدل آموزشی ارشادگری برخط، مبتنی بر تسهیم یا به اشتراک¬گذاری دانش برای آموزش مشاغل کلیدی صنعت حمل و نقل ریلی کشور بود. پژوهش حاضر کیفی و مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی است که با استفاده از روش فراترکیب و مطالعه موردی کیفی، چارچوب مدل آموزشی طراحی گردید. با کاوش مطالعات مرتبط جهانی در ابتدا با استفاده از روش فراترکیب تعداد 26 مقاله منتخب بعد از مراحل ارزیابی کیفیت که با معیارهای مورد پذیرش منطبق بود، مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد در مطالعه موردی با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند با 30 نفر از افراد خبره در حوزه صنعت ریلی کشور مصاحبه انجام شد. سپس مضامین حاصل از روش فراترکیب و مضمونهای مصاحبه¬ها مورد تحلیل و جمع¬بندی قرار گرفت. نتایج پژوهش فراترکیب و مطالعه موردی نشان داد که مولفه¬های فرهنگ سازمانی، منابع مالی و بودجه، ارزیابی و کنترل، حمایت و پشتیبانی، ارتباطات، منابع انسانی، برنامهریزی، ساختار سازمانی، شرایط محیطی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از ابعاد اصلی مدل آموزشی ارشادگری برخط هستند. همچنین هر یک از این مولفه¬ها در برگیرنده زیر مولفه¬هایی بوده که ارشادگری برخط را تحت تاثیر قرار می¬دهند.بنابراین می توان نتیجه گیری نمود که توجه به مولفه های شناسایی شده به همراه زیر مولفه های آن نقش مهمی در پیاده سازی ارشادگری برخط با توجه به تسهیم دانش برای آموزش کارکنانی که در مشاغل کلیدی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور فعالیت دارند ایفا می نمایند.
In the last decades, a range of diverse strategies for the development of human resources have been applied by leading organizations. As the human resources experts discuss, one of the prominent tools for this purpose is mentoring programs. In addition, technological developments in organizational environments have doubled the significance of focusing on to online guidance. The aim of the present research was to present the framework of the online guidance educational model, based on knowledge sharing, for the training of key jobs in the country's rail transport industry. This research was qualitative and was conducted based on the paradigm of interpretivism and the framework of the educational model was designed using meta-synthesis method and qualitative case study. By exploring the relevant global studies, 26 selected articles that were consistent with the accepted criteria were analyzed using the meta-synthesis method after the quality assessment steps. In the next step, in a case study, interviews were conducted with 30 experts in the field of the country's railway industry who were selected by the purposeful sampling method. Then, the themes resulting from the meta-synthesis method and the themes of the interviews were analyzed and summarized. The results of meta-synthesis and case study indicated that the components of organizational culture, financial resources and budget, evaluation and control, support and support, communication, human resources, planning, organizational structure, environmental conditions, information and communication technologies are among the main dimensions of the guidance education model. Also, each of these components includes sub-components that affect online guidance. Therefore, it can be concluded that attending to the identified components along with its sub-components might play an important role in the implementation of online guidance with regard to the knowledge sharing for the training of employees who work in key jobs in the country's rail transportation industry.