کنکاشی در تعامل انسان و محیط زیست در اسلام با تأکید بر آموزه نظام احسن
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - عضو هیات علمی دانشگاه اراک، اراک
کلید واژه: اسلام, محیط زیست, نظام احسن, تعامل انسان و طبیعت. ,
چکیده مقاله :
تعامل انسان و محیط زیست، از جمله مباحثی است که امروزه از سوی دولتها و مردم بسیار مورد تأکید است. بررسی این تعامل از سوی ادیان بهخصوص دین اسلام ازجمله مسائلی است که میتواند برای پیروان این دین آسمانی اهمیت فراوانی داشته باشد. نکته مهمِ رویکرد اسلام آن است که این دین، طبیعت را دارای نظام احسن به عنوان شریفترین و برترین نظام ممکن میداند که تحت حاکمیت خداوند است و هیچ نقص و بدی در آن وجود ندارد. پژوهشگران در این مقاله برآنند که با روش کتابخانهای پاسخی بر این سؤال بیابند که از دیدگاه اسلام چه تعاملی بین انسان و محیط زیست برقرار هست و باید باشد. پاسخی که به این پرسش داده شده است این است که براساس آموزه نظام احسن که اسلام تأکید فراوانی بر آن دارد، انسان حق تخریب سیر طبیعی محیط زیست را ندارد و اگر سعی کند که محیط زیست را به میل خویش تغییر دهد، باعث تأثیر شرّ در کل نظام خواهد بود. زیرا در نظام احسن انسان جزئی از نظام هستی و مهره ای از مهره های آن است و حق ندارید هر چه به حال او ملایم باشد خیر و هر چه به حال او ملایم نیست شرّ بداند.
The interaction between humans and the environment is one of the topics that is emphasized by governments and people today. Examining this interaction by religions, especially Islam, is one of the issues that can be very important for the followers of this heavenly religion. The important point of Islam's approach is that this religion considers nature to have a perfect system as the noblest and best possible system that is under the rule of God and there is no defect or evil in it. The researchers in this article intend to find an answer to the question of what kind of interaction exists between humans and the environment from the Islamic point of view and should be done using the library method. The answer that has been given to this question is that according to the doctrine of Nizam Ahsan, which Islam emphasizes a lot, man does not have the right to destroy the natural course of the environment, and if he tries to change the environment at will, it will cause evil effects in It will be the whole system. Because in Ahsan's system, man is a part of the system and a part of its parts, and you have no right to consider what is good for him as good and what is not good for him as evil..