گونهشناسی گردشگران بر اساس نوع اقامت در شهر مشهد
محورهای موضوعی :آرش قهرمان 1 , احمدرضا اصغرپورماسوله 2 , امید علی خوارزمی 3 , محسن نوغانی 4 , دکتر حسین اکبری 5
1 - پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 - دانشگاه فردوسی مشهد
5 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: گونه­, شناسی#محل اقامت#گردشگری#زيارت#مشهد. ,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی گونههای اقامتی گردشگران در شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش پیمایش و ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و جامعه آماری تحقیق، گردشگران و زائران بومی شهر مشهد در فصل زمستان سال 1397 بوده است. در این پژوهش به منظور گونهشناسی مراکز اقامتی به دو شیوه گونهشناسی کيفی و تاکسونومی عمل شده است. مبنای گونهشناسی کيفی مراکز اقامتی، هزینه و درجه مرغوبيت محل اقامت است و در شیوه گونهشناسی کمـّی يا تاکسونومی از تحلیل خوشهای دو مرحلهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که اکثریت (97 درصد) گردشگران شهر مشهد جزو گردشگران وفادار محسوب میشوند که بارها به مشهد سفر کردهاند. شیوه سفر گردشگران با معيار فردی ـ جمعی، عمدتا به صورت جمعی (81 درصد) و با معيار نهادی ـ خودگردان، عمدتا به صورت خودگردان (68 درصد) است. بر مبنای متغیرهای جمعیتشناختی و ویژگیهای سفر گردشگران، سه گونه زائران کمسفر غیرمنفرد (37 درصد)، زائران پرهزینه کوتاهسفر (36 درصد)، گردشگران کمهزینه کثیرالسفر (26 درصد) شناسایی گردید. براساس يافتههای اين پژوهش گونه زائر کمسفر غیرمنفرد در مهمانپذیر، خانه کرایهای، هتل و هتلآپارتمان درجه سه اقامت داشتهاند. گونه زائر پرهزینه کوتاهسفر در هتل و هتل آپارتمان و مهمانپذیر با درجه بالا و گونه گردشگر کثیرالسفر کمهزینه، در خانه اقوام یا خانه شخصی اقامت نمودهاند.
This survey study's main goal was to present a taxonomy of tourists visiting Mashhad according to their accommodation type. The required data were collected by administering a researcher-developed questionnaire on domestic tourists who visited Mashhad in the winter of 2019. The accommodation centers' typology was done based on qualitative typology and taxonomy. The former was done based on cost and grade criteria, and the latter was carried out by ''two stages clustering analysis ''. The study's findings indicated that most of Mashhad tourists (97%) were considered loyal visitors who had visited there frequently. Measured in terms of individualistic-collective criterion, the visitors' travel style was found to be collective (81%). On the other hand, based on the Institutional-Independent criterion, the visitors' travel style was Independent (68%). Taking the ethnographic factors and the characteristics of the visitors' travel into account, three types of tourists were identified as follows: ''non-individual less frequent visitors'' (37%), '' short-stay costly visitors" ' (36%), and '' frequent frugal visitors'' (26%). The first group accommodated in guesthouses, rental houses, and low-grade hotels and hotel-apartments. The second group accommodated in high-grade hotels, hotel-apartments, and guesthouses; the third group accommodated in their relative's houses or personal homes.