تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندي سازمانی در صنعت هتل داری (مطالعه موردی: هتل پارسیان آزادی خزر)
محورهای موضوعی :جعفر بهاری 1 , مهدی کروبی 2 , شهلا بهاری 3 , سمیرا محمدی 4
1 - دانشگاه علم و فرهنگ
2 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 - دانشگاه پیام نور تبریز
4 - دانشگاه علم و فرهنگ تهران
کلید واژه: هوش هیجانی#رفتار شهروندي سازمانی#اسمارت پی. ال. اس.#صنعت هتل­, داری,
چکیده مقاله :
در دنیای بسیار رقابتی امروز، سازمانها در جستجوی شیوههای نوین جهت حداکثر نمودن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. بزرگترین و اصلیترین سرمایه هر سازمان، سرمایه انسانی آن است که سایر سرمایهگذاریهای سازمان را تحتالشعاع قرار میدهد و دستیابی به اهداف سازمانها تا حد زیادی در گرو عملکرد مناسب و صحیح کارکنان است. امروزه عملكرد سازماني برجسته از طريق تلاشهای كاركنان معمولي کسب نمیشود، بلکه از دلايلی که باعث موفقيت سازمانهای بزرگ میشود وجود كاركناني است كه فراتر از وظايف رسمي خود تلاش مینمایند. تحقیق حاضر با هدف تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندي سازمانی در صنعت هتلداری در هتل پارسیان آزادی خزر چالوس در تابستان 139۸ صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونهگيري تصادفي ساده و با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان هتل پارسیان آزادی خزر چالوس در نظر گرفته شده است. جهت تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه ۸۹ نفر بهدست آمد. همچنین، براي انجام نمونهگیري، از روش نمونهگيري تصادفي ساده استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هوش هیجانی و هر یک از ابعاد آن تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندي سازمانی دارند. همچنین نشانداده شد که متغير آگاهی اجتماعی دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تأثیر آن نسبت به سایر متغیرها بر رفتار شهروندي سازمانی بیشتر است.
In today's highly competitive world, organizations are looking for new methods to maximize the performance and effort of their employees. The largest and most important capital of any organization, is it's human capital, that overshadowes other investments of the organization, and the achievement of the goals of the organizations largely depends on the proper functioning of the staff. Today, outstanding organizational performance can not be obtained merely from ordinary staff efforts. One of the reasons underling successes in large organizations is the fact that their staff performance is beyond their formal tasks. Present research aimed to Impact of Emotional Intelligence (EI) on Organizational Citizenship Behavior (OCB) in the hotel industry in Parsian Azadi Khazar Hotel Chalus has been done in the summer of 2019. The data required for this research is collected by simple random sampling method and with tools of questionnaire. Also, structural equation method has been used by the Smart pls software to analyze data. The method of research is descriptive and correlational and Statistical population of this research is considered all employees of Parsian Azadi Khazar Hotel Chalus. To determine the sample size, Cochran's formula was used and sample size of 89 people was obtained. Also, simple random sampling method was used for sampling. The results showed that the Emotional Intelligence (EI) and every one of its dimensions on Organizational Citizenship Behavior (OCB) have a positive and significant impact. and also it was shown that Social Awareness variable has the largest is path coefficient and its impact on Organizational Citizenship Behavior (OCB) is higher than other variables.