کشف مؤلفههای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران اقامتگاههای بومگردی ایران
محورهای موضوعی :صادق کاظمیان 1 , غلامرضا ملک زاده 2 , محمد مهدی فراحی 3 , علیرضا خوراکیان 4
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 -
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی#خانواده ابعاد#اقامتگاه#بوم­, گردی,
چکیده مقاله :
اقامتگاههای بوم گردی یکی از مباحث جدید در گردشگری جهانی است، مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری و این اقامتگاه ها، جذابیتهایی را برای افراد و سازمانها به وجود آورده است. هدف این تحقیق کشف مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی کشور است. این تحقیق دارای فلسفه تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده است. تجزیه و تحلیل آن از طریق روش کدگذاری گلیزر انجام شد. جامعه مورد مطالعه اقامتگاه های بوم گردی کشور، خزانه کیفی مدیران اقامتگاه های درجه یک کشور، خبرگان دانشگاهی و مسئولین بالارتبه مدیریت گردشگری کشور بودهاند. نمونه مورد مطالعه نیز 25 نفر از این افراد بودند. این تحقیق از خرداد 1398 تا فروردین 1399 انجام شد. در مرحله کدگذاری نظری، مؤلفهها و مقولات استخراج شده، بر اساس خانواده «ابعاد» مفهومسازی شدند. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی شامل 6 مؤلفه و 23 مقوله می باشد. این مؤلفهها شامل فرهنگ اجتماع محور، قانون، کسب وکار اجتماع محور، توجه محیطی، خیرخواهی و پاسخ گویی به ذی نفعان داخلی است. هریک از این مؤلفه ها به مدیران کمک می کنند تا بدانند در اقامتگاه های بوم گردی باید بر چه ویژگی هایی تمرکز کنند تا بهتر بتوانند مسئولیت اجتماعی را پیاده سازی کنند.
Ecolodge are one of the new topics in global tourism, social responsibility in the tourism industry and these resorts have created attractions for individuals and organizations. The purpose of this study is to explore the components of social responsibility in ecotourism resorts in the country. This research has an interpretive philosophy, inductive approach, qualitative method and data-based strategy with an apparent approach. It analyze by Glaser coding method. The study population was the country's eco-tourism resorts, the quality treasury of the country's first-class resort managers, academic experts and senior officials of the country's tourism management. The study sample was 25 of these people. This research conduct from June 2019 to April 2020. In the theoretical coding stage, the extracted components and categories conceptualize based on the "dimensions" family. The results showed that social responsibility in ecotourism resorts includes 6 components and 23 categories. These components include community-based culture, law, community-based business, environmental attention, benevolence, and accountability to internal stakeholders. Each of these components helps managers understand what features they should focus on in eco-lodges in order to better implement social responsibility.