سناريوهای حضور گردشگران خارجی غيرمسلمان در افق 1404 در مشهد
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
آرش قهرمان
1
,
احمد رومیانی
2
,
ساره نعمتيان
3
,
زهرا بستان
4
1 - پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی
4 - پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی
کلید واژه: اقتصاد سياسی سياستگذاری گردشگری سناریوگردشگری خارجی مشهد,
چکیده مقاله :
عدم قطعيت ناشی از پیچیدگیهای محیطی، پیش بینی آینده را در ارتباط با گردشگران خارجی غیرمسلمان، که اطلاعات مکفی از آن¬ها در دسترس نیست، در شهر مشهد با مشكل مواجه کرده است. هدف از این پژوهش، برآورد روند تغييرات حضور گردشگران خارجی غيرمسلمان در شهر مشهد، با استفاده از روش سناریونویسی می باشد. نوع تحقیق کاربردی، روش مورد استفاده تحلیلی ـ کیفی و گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه¬ای صورت گرفته است. لذا بیست و هفت مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری از زیرگروه¬های جامعه¬شناسی، اقتصاد، برنامه¬ریزی و خدمات تخصصی گردشگری در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول بر اساس تکنیک دلفی، کارشناسان عوامل مؤثر بر حضور گردشگران خارجی غیرمسلمان را در شهر مشهد بیان نمودند. در مرحله دوم، پیشران¬های بحرانی بر مبنای دو معیار میزان تأثیرگذاری و عدم قطعیت شناسایی شدند. سپس بر اساس پیشران¬ها، سناریوهای گردشگری شهر مشهد در دو روند خوش¬بینانه و بدبینانه در خصوص آیندة حضور گردشگران خارجی غیرمسلمان، معرفی شد. یافته¬های تحقیق نشان داد که در سطح محلی، هوشمند¬سازی گردشگری، اتصال گردشگری مشهد به گردشگری شهرهای اطراف، گسترش تبليغات رسانه¬ای، ارتقاء فرهنگ ميزبانی از گردشگران خارجی و احساس امنيت، از مهم¬ترین پیشران¬های کلیدی می¬باشند. بنابراین با ارتقاء زیرساخت¬های فناوری اطلاعات نظیر تجارت الكترونیك، بانكداری الكترونیك، معرفی شهرستان¬های اطراف مشهد و جاذبه های گردشگری آنها، آموزش فرهنگ میزبانی خصوصا برای کسبه، بازاریان و رانندگان تاکسی، ایجاد پلیس گردشگری و برقراری امنیت در نقاط پرتردد شهری، می توان شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی غیرمسلمان در افق مورد مطالعه بود.
The uncertainty caused by environmental complexities has made it difficult to forecast the future of Tourism in Mashhad in terms of non-Muslim tourists visiting the city, about whom no sufficient information exists. Therefore, this study sought to investigate the trend of variations in the visits made to Mashhad by non-Muslim tourists using the scenario writing method. To this end, this applied study used the analytical-qualitative approach, collecting the required data through detailed in-person interviews. In this regard, twenty-seven interviews were made in three phases with tourism experts in such fields as sociology, economics, planning, and specialized tourism services. In the first phase, the factors involved in attracting non-Muslim tourists to Mashhad were identified according to the views offered by the experts in interviews using the Delphi technique. In the second phase, the critical driving forces were identified based on two criteria of effectiveness and uncertainty. Finally, the optimistic and pessimistic scenarios concerning the future of non-Muslim tourism in Mashhad were described. The study’s findings revealed that smartizing tourism, making connections between tourism in Mashhad and its neighboring cities, increasing the number of media advertisements, improving the hospitality culture, and promoting a sense of security in the visiting tourists were the most important driving forces at the local level. Therefore, the number of Mashhad’s non-muslim tourists could be increased within the study period by improving IT infrastructure (including electronic trading, and electronic banking), introducing neighboring cities and villages of Mashhad and their tourist attractions, offering instructions regarding hospitality (especially for taxi drivers, business and shop owners), creating tourism police, and providing security in high-trafficking urban places.