مدل تأثیر گردشگری الکترونیک بر خرید خدمات گردشگری و سنجش مطابقت آن با رفتار گردشگران ایرانی
محورهای موضوعی :رضا مینایی 1 , فرشید نمامیان 2 , فخرالدین معروفی 3 , علیرضا مرادی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
3 - دانشگاه کردستان
4 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
کلید واژه: گردشگری الکترونیک, شبکه اجتماعی, رفتار گردشگر, بازاریابی , مدلسازی ساختاری-تفسیری,
چکیده مقاله :
گردشگری با به کارگیری فناوری اطلاعات بزودی به بزرگترین صنعت خدماتی جهان تبدیل می شود. پلتفرم های شبکه های اجتماعی که استفاده از آن با دسترسی به اینترنت موبایل فراگیر شده، از ارزشمندترین ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با امکان تعامل کاربران و تبادل انواع محتوا، سبک جدیدی از زندگی و رفتار گردشگران را ایجاد نموده است. بازاریابان باید از مزایای شبکه های اجتماعی اینترنتی و گردشگری الکترونیک برای افزایش توان رقابتی، سهم بازار وکسب سود با ارایه خدمات مطابق با خواست گردشگران اقدام نمایند. این پژوهش با استفاده از روش مدل سازی ساختاری-تفسیری و پس از بررسی حدوداً یک صد پژوهش مرتبط دارای نتایج کیفی و منتشر شده در مجلات معتبر، الگویی جامع، شامل 5 تم اصلی (محیط کلان، عوامل مدیریتی، فردی، گروه و بازاریابی) که شبکه های اجتماعی از طریق آنها بر رفتار گردشگران تاثیر می گذارند را بر اساس اولویت ارایه می نماید. همچنین مطابقت مدل با رفتار گردشگران ایرانی نیز با استفاده از روش های کمی و آماری بررسی شد. نتایج این پژوهش می تواند توسط کلیه بازاریابان و فعالان گردشگری مورد استفاده عملیاتی قرار گیرد.
Tourism will soon become the largest service industry in the world with the help of IT. Social networking platforms, which have become prevalent via mobile data, are valuable tools that contribute to the information and telecommunication technology (ICT). These platforms, which provide interactions and exchanges of various contents among the users, have developed new lifestyles and behavioral models among the tourists. Marketers must enjoy the online social networks and e-tourism to increase their competitiveness, market share, and the generated profit by providing the tourists with some services tailored to their demands. Upon reviewing 100 relevant qualitative and quantitative studies, we used an interpretive structural modeling (ISM) approach to present a model with five primary themes, in order of priority: a major environment, managerial factors, individual factors, group factors, and marketing factors. Through these factors, social networks affected tourists’ behaviors. The model was then tested on Iranian tourists’ behaviors using qualitative and quantitative statistical methods. Results could be used by virtually all marketers and activists in the tourism industry.