اثربخشی برنامة تنظیم هیجان به روش طرحواره درمانیِ هیجانی بر تابآوریِ پریشانی و توانمندی مادرانِ دارای فرزند دچار اختلال درخودماندگی
محورهای موضوعی : psychologyناصر یوسفی 1 , آرمان عزیزی 2 , مسعود صادقی 3 , غفار نصیری هانیس 4 , لقمان باجلانی 5 , پیمان خورشیدی 6 , سیده سمیره حسینی 7
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه لرستان
4 - دانشگاه لرستان
5 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
6 - دانشگاه کردستان
7 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
کلید واژه: تنظیم هیجان, تابآوری پریشانی, توانمندی, درخودماندگی, ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامۀ تنظیم هیجان به روش طرحواره رمانیِ هیجانی بر تابآوری پریشانی و توانمندی در مادرانِ کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. جامعة آماري اين پژوهش مشتمل بر همۀ مادران کودکان دچار اختلال درخودماندگی در شهر اصفهان بود. نمونه از 40 نفر تشکیل شد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی، در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین گردیدند. متغیر مستقل، مداخلة تنظیم هیجان به روش طرحواره درمانی هیجانیِ لیهی است که در 8 جلسه، بر گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش عبارتند از مقیاس توانمندی خانواده (FES) و مقیاس تابآوری پریشانی (DTS). برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان می دهند که مداخلة تنظیم هیجانِ گروهی به روش طرحواره درمانیِ هیجانی در مادرانِ دارای فرزند دچار اختلال درخودماندگی، باعث افزایش توانمندی و تابآوری پریشانی میشود (01/0P<).
This study aimed to investigate the effectiveness of an emotion regulation pro gram using emotional schema therapy on distress tolerance and empowerment of mothers of children with autistic disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population of this study included all mothers of children with autism disorder in Isfahanin. Sampling was done through available sampling method, and forty people were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The independent variable of the emotion regulation training program based on Leahy's emotional schema therapy method was administered, in 8 sessions for the experimental group. The distress Tolerance Scale (DTS) and Family Empowerment Scale (FES) were the instruments of the study. For data analysis, analysis of covariance was used. The results indicated that an emotion regulation training program based on Leahy's emotional schema therapy improved the empowerment and distress tolerance in mothers of children with autistic disorder (P<0.01)