اعتباریابی مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات (ROE)
محورهای موضوعی : تئوری ها و مدل های نوین آموزش و توسعه منابع انسانیدکتر علیرضا دهقانی 1 , بیژن عبدالهی 2 , حسین عباسیان 3 , محمدرضا بهرنگی 4
1 - سازمان صدا و سیما
2 - دانشگاه خوارزمی
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات ذینفعان آموزشی مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات,
چکیده مقاله :
این مقاله در پی آن است تا در راستای سیر تحول ارزشیابی آموزشی، مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات (ROE) را اعتباریابی کند. جامعه مورد مطالعه، ذینفعان برنامههای آموزشی سازمان صداوسیما بودند که تعداد 465 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شدند. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری مبتنی بر دیدگاه خبرگان و با فرمهای CVI و CVR و پایایی آن مبتنی بر ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.975 به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LIZREL تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول نشان داد روابط بین همه نشانگرها با مؤلفههای مدل در سطح P<0.01 معنیدار هستند. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم و تحلیل مسیر، ضمن برازش مدل، نشان داد 17 مورد از روابط فرض شده بین متغیرهای مختلف در سطح p<0.05 معنیدار بودند. مدل اعتباریابی شده ROE ضمن تطبیق با آخرین تحولات حوزه ارزشیابی آموزشی، نتیجهمدار و فرایندمدار است و تعریف جدیدی از مفهوم اثربخشی آموزشی را مبتنی بر انتظارات ذینفعان برنامههای آموزشی ارائه میدهد و میتواند اثربخشی برنامههای آموزشی سازمان صدا و سیما را بر مبنای انتظارات ذینفعان این سازمان ارزشیابی کند.
The purpose of this paper is to validate the Return on Expectations Evaluation Model (ROE). The study population was the stakeholders of training program at IRIB which 465 of them were selected by proportional stratified random sampling. The content validity of the measurement tool was based on the expert's view, and CVI and CVR forms, and its reliability was based on the Cronbach's alpha coefficient of 0.975. Collected data were analyzed using the structural equation modeling and LIZREL software. The results of the first-order confirmatory factor analysis indicated that path coefficients between all variables were significant at P<0.01 level. The results of the second-order factor analysis and path analysis, while fitting the model, showed that 17 path coefficients of the hypothesized between the different variables of the model were significant at p<0.05 level. The ROE model adapt to the latest developments in the field of training evaluation. It is result and process-oriented model, provides a new definition of the training effectiveness concept based on stakeholder expectations for training programs, and can evaluate the effectiveness of IRIB training programs based on that organization stakeholders' expectations.