ابعاد و مولفههای آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تأمین اجتماعی
محورهای موضوعی :فاطمه منوچهری دزکی 1 , پريوش جعفري 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - داشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
4 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
کلید واژه: آموزش, تفکر ناب, سازمان تأمین اجتماعی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای آموزش بر اساس تفکرناب در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوري دادهها توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واحدهای ستادی و اجرایی و سوپروایزرینآموزشی بیمارستانهای تابعه سازمان تأمین اجتماعی (420 نفر) بوده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 200 نفر برآورد و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 17 مولفه و 126 گویه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفاي كرونباخ 97/0 برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) استفاده شد. نتايج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در سطح 0.01، 17 بعد و 117 مولفه را بعنوان ابعاد و مولفههای آموزش ناب در سازمان تأمین اجتماعی نشان داد که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر 73/63 درصد بوده و بعد جریان ارزش (شناسایی اتلافها و فعالیتهای ارزشآفرین) بالاترین سهم (52/84) و بعد مدیریت منابع انسانی کمترین سهم (48/0) را داشت. بنابر این برای نابسازی آموزش در سازمان تأمیناجتماعی نیاز جدی به شناسایی اتلافها و ایجاد فعالیتهای ارزشآفرین میباشد.
The purpose of this study was to identify the dimensions and components of training based on lean thinking in social security organization. This research is applied in terms of purpose and in terms of collecting data, descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of managers, deputies, heads and educational experts in the headquarters and executive staff, and educational supervisors of the hospitals affiliated to the Social Security Organization (420 people). The sample size was 200 people according to Cochran formula and were selected by simple random sampling method. In order to collect information, a researcher-made questionnaire was used including 17 components and 126 items. The face validity of the questionnaire was verified through pilot implementation, content validity through comprehensive review of literature and expert judgment, and construct validity was confirmed by factor analysis and its reliability was estimated by calculating the Cronbach's alpha coefficient of 0.97. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency tables, mean, variance, standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and exploratory and confirmatory factor analysis) were used. The results of data analysis at the level of 0.01, 17 dimensions, and 117 components as dimensions and components of pure education in the social security organization showed that the overall effect of these dimensions was 63.73% and dimension of value stream (identification of waste and value-creating activities) had the highest share (84.52) and dimension of human resources management had the lowest share (0.48). Therefore, in order to eliminate education in the social security organization, it is necessary to identify the losses and create valuable activities.