شناسایی ابعاد توسعه مدیران در شرکتهای طراحی مهندسی: مورد مطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)
محورهای موضوعی :مهشید فیروز آبادی 1 , بي بي مرجان فیاضی 2 , مهرداد استيري 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت
کلید واژه: توسعه مدیریت, توسعه, مدیریت, ساپکو,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور شناسایی ابعاد تأثیرگذار بر توسعه مدیران در شرکت ساپکو انجام شده است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و بر اساس روش انجام از نوع پیمایشی میباشد. داده های مورد استفاده در این تحقیق هم از نوع کیفی و هم از نوع کمی از مدیران و سطوح سرپرستی شرکت ساپکو جمع آوری شد. برای تحلیل کیفی از تحلیل محتوا و برای تحلیل کمی از آزمون تی تست استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش در مرحله اول (فاز کیفی) شامل 10 نفر از مدیران و سطوح سرپرستی ساپکو (حد اشباع) و در مرحله دوم پژوهش (فاز کمی) شامل 53 نفر که اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از انجام تحلیل ها حاکی از این است که آموزش، ارزیابی عملکرد، جانشین پروری، حمایت مدیریت ارشد و ابعاد راهبردی سازمان به عنوان ابعاد تأثیر گذار شناسایی شد.
The purpose of this study is to recognize the dimensions affecting the management development in SAPCO. This study is an applied research, and was carried out through a survey. The data used in this survey is a combination of qualitative and quantitative data gathered from the managers and the top-level supervisors in this company. Qualitative analysis was performed using content analysis and for quantitative analysis t-test was used. Sample group at the first stage (qualitative phase) consisted of 10 managers at supervisor level in SAPCO (saturation level) and at the second stage (qualitative phase) consisted of 53 participants who were asked to fill out a questionnaire. The results indicated that training, performance appraisal, succession planning, top manager’s support, and strategic orientation is recognized as the effective factors on the management development.