تدوين طرح تربيت ارزشياب آموزشي خبره براي وزارت نفت بر اساس رويكرد حيطههاي دانشي (BOK)
محورهای موضوعی :
دکتر سعید صفایی موحد
1
,
حسین فلاحی نیا
2
1 - شرکت ملي نفت ايران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: ارزشيابي آموزشي, ارزشياب, تربيت ارزياب حرفهاي,
چکیده مقاله :
هدف اصلي اين پژوهش، تدوين طرحي به منظور تربيت ارزشياب آموزشي خبره در سطح وزارت نفت ميباشد. به اين منظور، تعداد 6 نفر از خبرگان آموزش در صنعت نفت به همراه 7 نفر از متخصصان حوزه سنجش و ارزشيابي آموزشي به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگيري ملاكمحور انتخاب شده و به صورت نيمهساختاريافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههاي حاصل از مصاحبهها مورد تحليل مضمون قرار گرفته و نتايج حاصله در قالب رويكرد حوزههاي دانشي (Body of knowledge) جهت تربيت ارزشياب در سه سطح پايه، مياني و خبره، سازماندهي شدند. به منظور اعتباربخشي نتايج از راهبردهاي بازبيني اعضا و تحليل همگنان استفاده شده و نتايج طي چندين مرحله تعديل شدند. نتايج نهايي نشان ميدهند براي تربيت ارزشياب آموزشي خبره در صنعت نفت، تسلط بر حوزههاي دانشي ذيل ضروري بوده و در طراحي آموزشي ميبايد مدنظر قرار گيرند: الف- ارزياب پايه: 1)آمار استنباطی، 2)آمار توصیفی، 3)سنجش و اندازهگیری که خود دارای سه زیر مجموعه: آزمونسازی، مقیاسهای واکنشسنج، مقیاسهای اندازهگیری عملکرد میباشد، 4)تحلیل دادههای کیفی، 5)الگوی نیازسنجی دیکوم 6)ارزیابی اثربخشی واکنش، یادگیری و رفتار (در محیط کار) مطابق با استاندارد 10015، 7)ارزیابی عملکرد، ب- ارزياب مياني: 1)بازگشت سرمایه، 2) بازگشت انتظارات، 3)تکنیک نیازسنجی درخت خطا، ج- ارزياب خبره: 1)روش ارزيابي کارت امتیاز متوازن، 2) ممیزی دورههای مجازی، 3)بهینهکاوی و 4)آیندهپژوهشی.
This study aims at designing necessary bodies of knowledge to develop professional training evaluators at Iranian Ministry of Petroleum. Hence, six seasoned training experts with a notable background in energy industry and seven assessment and evaluation experts were selected purposefully by criterion sampling strategy. To gather required data, semi-structured interviews were used and the data were analyzed thematically. The data were organized systematically into Bodies of Knowledge for developing training evaluators at three levels, namely beginner, middle and expert. To establish credibility of findings, member check and peer debriefing strategies were used and data were modified and reanalyzed continuously. Based on the findings, training staff master the following bodies of knowledge to turn into professional evaluators; beginner: inferential statistics, descriptive statistics, assessment and measurement (test making, attitude scales, behavior rating scales), narrative data analysis, DACUM needs analysis, evaluating reaction, learning, and behavior, performance appraisal; middle: return of investment, return of expectation, fault tree technique analysis; expert; balanced scorecards, virtual training monitoring, benchmarking, futuristic.