مدلی برای ارزیابی استقرار و پیشرفت حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی ایران
محورهای موضوعی :
1 - دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: حکمرانی الکترونیک, دولت الکترونیک, تحلیل عاملی اکتشافی, ارزیابی حکمرانی الکترونیک.,
چکیده مقاله :
همزمان با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مفاهیم دولت و حکمرانی الکترونیک در مدیریت و اداره کشورها گسترش یافته است. دولت الکترونیک بر ارائه خدمات به ذینفعان به صورت مجازی و حکمرانی الکترونیکی بر تغییر شیوههای ارتباط دموکراتیک دولت با شهروندان تاکید دارند. لازمه موفقیت حکمرانی الکترونیک، اطمینان از اجرای موفق برنامههای توسعه حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی وابسته به دولت و همراستایی برنامهها در تمامی بخشهای وابسته به آن است. شناسایی زیرمولفهها و مولفههای ارزیابی حکمرانی الکترونیک علاوه بر آنکه جنبههای حائز اهمیت برای توسعه حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی را مشخص میکند، ابزاری برای اطلاع از وضعیت پیشرفت اقدامات دستگاههای اجرایی در توسعه حکمرانی الکترونیک خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی زیرمولفهها و مولفههای ارزیابی پیشرفت دستگاههای اجرایی در توسعه حکمرانی الکترونیک تحت عنوان مدل ارزیابی حکمرانی الکترونیک است. بر اساس مطالعه ادبیات و نظرات خبرگان، 27 زیرمولفه ارزیابی شناسایی شده است. با ابزار پرسشنامه، اهمیت هر یک از آنها در پیشرفت حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی کشور ارزیابی شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، معیارها در شش مؤلفه اصلی دستهبندی شدهاند: کیفیت حکمرانی الکترونیک، رهبری و انگیزش حکمرانی الکترونیک، بهرهوری و تسهیلگری، پشتیبانی و حمایت، مدیریت خدمات الکترونیک و قانونگذاری الکترونیک.
Along with the development of information and communication technology in all areas, information technology in the management and administration of countries has also developed and concepts such as e-government and e-governance have emerged. Although e-government emphasizes providing services to stakeholders by internet, e-governance emphasizes the need to change the way the government communicates democratically with its citizens. Identifying the components of e-government evaluation In addition to identifying the important aspects for the development of e-government in the executive apparatus, it is a tool to know the status of progress of the executive apparatus and identify strengths and areas for improvement in the development of e-government. The main purpose of this study is to study the criteria and identify the components of evaluating the progress of government executive bodies in the development of e-government under the title of e-government evaluation framework. Accordingly, the initial criteria have been identified based on a literature study. Then, with the help of expert opinions, the criteria are reviewed and defined. With the help of a questionnaire, the importance of each criterion in the development of e-government in the country's executive apparatus has been questioned through random sampling. After measuring the importance of the criteria from the perspective of experts, effective criteria have been categorized using exploratory factor analysis. The results of factor analysis show 27 criteria identified in six components; e-governance quality, e-governance leadership and motivation, productivity and facilitation, support, e-services management, and e-legislation are summarized. Another output of this study is the coefficient of the importance of each of the criteria in measuring the identified factor.