اثربخشی آموزش تفکر علمی بر مهارت حل مسئله در کودکان پيشدبستان: طراحی و کاربست ابزار جديد حل مسئله
محورهای موضوعی : روانشناسی
لیدا ملک زاده
1
,
الهه حجازی
2
,
محمود تلخابی
3
,
زهرا نقش
4
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3 - دانشگاه فرهنگیان، تهران
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
کلید واژه: تفکر علمي, مهارت حل مسئله, پيش دبستاني,
چکیده مقاله :
هدف اساسي پژوهش حاضر طراحی و کاربرد ابزار حل مسئله در بررسی اثربخشی آموزش تفکر علمی کودکان پيشدبستانی بود. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمايشی و جامعه آماری اين پژوهش، کودکان مراکز پيشدبستانی در سال تحصيلي 1397-1396 واقع در شهر تهران را شامل مي شد. 8 کودک پيش دبستاني (4 دختر و 4 پسر) به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس با اندازه گيري هاي مکرر تحليل شد. نتايج نشان داد ابزار طراحي شده براي مهارت حل مسئله از روايي محتوايي مناسبي (بين 0/8 تا 1) برخوردار است و اعتبار ابزار نيز با استفاده از روش باز آزمايي (0/724) به دست آمد. همچنين، از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر نتايج نشان داد برنامه آموزش تفکر علمي بر ارتقاء مهارت حل مسئله کودکان پيش دبستاني تأثير معني دار دارد (p<0/05) .آموزش تفکر علمي، اين امکان را براي کودکان پيش دبستاني فراهم مي کند تا تلاش کنند با استفاده از منطق، روابط بين حوادث را جستجو کنند و به تفکر خلاقانه و علمي مبادرت ورزند.
The main purpose of the present study was designing and applying a problem-solving tool in examining the effectiveness of teaching the scientific thinking in preschool children .The present study was a quasi-experimental research. The population of the study was comprised of children in preschool centers in the academic year of 2017-18 in Tehran. 8 preschool children (4 girls and 4 boys) were selected through purposive sampling method. Data were analyzed by repeated measures of variance analysis. The results showed that the tool designed for problem solving skill had an appropriate content validity (between 0.8 and 1), and the reliability of the tool was obtained by using the test-retest method (0.724). Also, the results of repeated measures of the variance analysis showed the scientific thinking training program had a significant effect on enhancing the problem solving skills of preschool children (p<0.05). Teaching scientific thinking provides the opportunity for preschool children to try using logic to discover the relationships between events and to engage in creative and scientific thinking.