منشاء دین از دریچة نظریة زبانشناسی چامسکی
محورهای موضوعی : کلام اسلامیعباس شاه منصوری 1 , الله کرم کرمی پور 2
1 - دانشگاه ادیان و مذاهب قم
2 - دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه: چامسکی, منشاء دین, منشاء زبان, زبانشناسی,
چکیده مقاله :
از مسائل مهمی که در مطالعات دینپژوهی مورد توجه اندیشمندان این عرصه قرار میگیرد، مبحث مهم «منشاء دین» میباشد. از این زاویه گروهی قائل به منشاء الهی و گروهی نیز منشاء انسانی برای آن قائلند. در این میان یکی از مباحثی که میتواند در حکم مویدی بر هر کدام از این دو دیدگاه باشد، مساله زبان و منشاء آن است. بر این اساس در این مقال با پرداختن به دیدگاه زبان شناس معروف معاصر نوآم چامسکی به موضوع منشاء زبان در می یابیم که در این دیدگاه، زبان منشایی فطری داشته و این توانایی به غیر از آموزش و اکتساب برای انسان حاصل میآید و بدین طریق با اثبات غیر انسانی بودن حداقل یکی از پارامترهای حیات انسانی به نام «زبان» میتوان خط بطلانی کشید بر دیدگاه کسانی که در منشاء دین توجیهی طبیعی نموده و امری انسانی برای آن قائلند. و بدین طریق میتوان از غیر انسانی بودن منشاء زبان، به غیر انسانی بودن منشاء دین نیز گریز زد و از این اثبات، نفی انسانی بودن منشاء دین را قائل شد.
The important issues in the field of religious studies scholars are concerned, the important topic "The origin of religion" is. In this context the group believes in the divine origin and human origin groups also attach to it. In the meantime, one of the issues that can be evidence of sentence on each of the two views, it is the language problem and its origin. On the basis of these articles addressing contemporary linguist Noam Chomsky comments to the subject of the origin of language, we find that through the proof of the inhumanity of at least one of the parameters of human life in the name of "language" can put an end to the views of those in the natural origin of religion and humane justification for the distinction And thus can be of non-human origin, language, religion escape the inhumanity of his origin and proof of the origin of human negation of religion were allowed