اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Education
1 - 0
کلید واژه: سبک زندگی, تربیت اسلامی, معنویت, مسئولیتپذیری, شخصیت انسانها.,
چکیده مقاله :
موضوع اصلی موردتوجه در اين مقاله،اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی است. اهميت فراوان سبک زندگی در حيات اجتماعی، فرهنگی و سياسی، و پيامدهای اساسی و مهم ناشی از آن موجب توجه و پرداختن انديشمندان حوزههای مختلف به آن شده و بر همين اساس، علمای حوزههای مختلف از جمله جامعهشناسی، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، انسانشناسی، پزشکی و دینپژوهان و .... هر يک به فراخور، بخشی از اين پديده را موردمطالعه قرار دادهاند. در دنيای مدرن در کنار شناسهها و تحولات آن نظير گسترش و پيشرفت وسايل فناوری و ارتباطی ،اسلام باتربیت انسانها و با ارائه سبک زندگی خاص باعث رشد و شکوفایی و به کمال رسیدن بشر میگردد. در این نوشتار به مفهوم و اهداف تربیت در سبک زندگی اسلامی،تربیت الگویی و اجتماعی در سبک زندگی اجتماعی،اصل مسئولیتپذیری و جایگزینی ارزشهای الهی در سبک زندگی اسلامی همچنین نقش معنویت در تربیت تحصیلکردهها و نقش حکومتها در شکلگیری سبک زندگی خواهیم پرداخت.
The main subject that has been noticed in this study is “Morals of pedagogy in Islamic life style”. Excessive importance of “life style” in people’s social, cultural and political lives, and also essential consequences of these life styles have been the center of attention of scientists from different fields. Therefore scholars from various fields such as, sociology, psychology, cultural studies, anthropology, medicine and theology etc. have studied part of this concept from their own point of view. The term, itself is a product of modern world, in which, it is shaped by weakening structural variables such as, social class, choices, emotional behaviors. While in Islam, it is shaped through divine instructions, pedagogical role models and patterns which are the basis for formation of the person’s identity and existence. In the modern world, besides its features and evolutions such as, developments and improvements of technological and communicational equipment, Islam causes progress, prosperity and excellence of humanity by presenting its special life style. Current paper will study intents and purposes of pedagogy in Islamic life style, pattern and society based pedagogy in social life style, concept of responsibility and replacement of divine virtues in Islamic life style. The paper will also take a glance at the role of spirituality in upbringing of educated people and also the role of governments in formation of life style.