آموزش به سبک چندرسانه¬ای و تأثیر آن بر يادگيري و يادداري ساختار دستوری زبان انگليسي
محورهای موضوعی : عمومی
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شاهد
کلید واژه: چند¬رسانه¬اي, زبان انگلیسی, يادداري, یادگیری, ساختار دستوری, گرامر,
چکیده مقاله :
چندرسانهای های آموزشی باعث تحول در روش های سنتی آموزش شده اند. اما تأثیرگذاری آنها نیازمند دقت در طراحی آنها بر اساس اهداف درس و توانایی های کاربران آنها می باشد. در پژوهش حاضر، تأثیر چندرسانهای آموزشی بر يادگيري و يادداري ساختار دستوری (گرامر) زبان انگليسي مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور، نرم افزاري محقق ساخته برای آموزش گرامر طراحي شد و در گروه آزمايش مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن با كلاس هاي متداول مقايسه شد. جامعه آماري، دانش آموزان دختر پايه اول مقطع راهنمايي شهر تهران بودند که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحلهای، ابتدا منطقه 8 به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس در یک مدرسه نمونه، دو گروه دانش آموز پایه اول راهنمایی، يك گروه به عنوان گروه آزمايش و يك گروه نیز به عنوان گروه گواه هر كدام مشتمل بر 55 دانش آموز انتخاب شدند. اين پژوهش به روش شبه تجربي بوده و براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي بهره گرفته شده است. گروه گواه آموزش سنتی زبان را در کلاس درس گذراند و هم زمان، گروه آزمايش سه جلسه آموزش گرامر در سايت رايانه مدرسه با استفاده از نرم افزار محقق ساخته تجربه کرد. نتايج پژوهش نشان دهنده افزايش يادگيري و يادداري ساختار دستوري در سطح 05/0 در گروه استفاده کننده از چندرسانه ای آموزشی در مقايسه با گروه كنترل بود که این یافته ها در نهایت تأثیر چندرسانهای ي را بر يادگيري و یادداری گرامر زبان انگلیسی را تاييد مي كند
Educational multimedia has changed the traditional methods of education. But their impact requires careful design based on the objectives of the lesson and the abilities of their users. In the current research, the effect of educational multimedia on learning and memorizing the grammatical structure (grammar) of the English language has been studied. For this purpose, a researcher-made software was designed for teaching grammar and it was studied in the experimental group and its results were compared with regular classes. The statistical population was first grade female middle school students in Tehran city, which was randomly selected by multi-stage cluster sampling method, first in district 8, and then in a sample school, two groups of first grade middle school students, one group as The experimental group and one group were selected as the control group, each consisting of 55 students. This research is a quasi-experimental method and descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data. The control group underwent traditional language training in the classroom, and at the same time, the experimental group experienced three grammar training sessions on the school's computer site using the software developed by the researcher. The results of the research showed an increase in learning and memorization of grammatical structure at the level of 0.05 in the group using educational multimedia in comparison with the control group, which finally confirms the effect of multimedia on learning and memorizing English grammar.