تحلیل شاخصﻫﺎی سرمایه انسانی در تجارﻱسازی پژوهشﻫﺎی دانشگاهی
محورهای موضوعی : عمومىامیر رضا نریمانی 1 , رضا واعظی 2
1 - رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی،دانشكده مدیریت و حسابداری، استادگروه مدیریت دولتی
کلید واژه: تجاریسازی, پژوهش دانشگاهی, سرمایه انسانی, تحلیل تم,
چکیده مقاله :
با تغییر و تحولات جوامع و پیشرفتهای اقتصادی، نقش و وظایف دانشگاهها گسترشیافته، بهنحویکه پژوهش جایگاه ویژهای در وظایف و کارکرد دانشگاه پیدا کرد. یافتههای پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بینالمللی نقش به سزایی ایفا میکنند؛ اما این یافتهها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند، موردتوجه کافی قرار نمیگیرند. در این راستا عوامل فراوانی ازجمله عوامل محیطی، فردی، سازمانی و بسیاری از عوامل نقش دارند. در این مطالعه تلاش شد، عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی شناسایی شوند. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کیفی و کمی است در بخش کیفی با تحلیل تماتیک، تمهای اصلی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران حوزه تجاریسازی و اعضای هیئتعلمی و با روش نمونهگیری گلوله برفی استخراجشده است. در بخش کمی، با روش پیمایشی توصیفی و تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران بود و روایی آن از طریق پانل متخصصین و پایایی آن با مدلسازی معادلات ساختاری به دست آمد که ضریب پایایی آنها با آلفای کرونباخ 838/0 میباشد. نتایج بررسی نشان میدهد، 9 مقوﻟﺔ تجربه و دانش، مهارت اولیه، خلاقیت، اخلاقمداری، انگیزشی، توسعه منابع انسانی، جذب منابع انسانی، شبکه ارتباطی و مشارکتپذیری شناسایی گردید و در سه شاخص اصلی حرفهای، مدیریت منابع انسانی و تعاملی دستهبندی شدند، سپس با روش کمی مورد آزمون و تائید قرار گرفت که نشاندهنده نقش و جایگاه مهم منابع انسانی متخصص و متعهد در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی ﻣﻰباشد.
The transformation of societies and economic development, the role and the academic tasks, so that research found a special place in the tasks and functions of the university. Findings in improving the quality of human life and the development of social welfare and economic development level and the international community play an important role. In this regard, many factors, including environmental, individual, organizational and many factors, are involved. In this study, we tried to identify the individual factors influencing in the commercialization of university of research. This research approach, a combination of qualitative and quantitative methods. In the qualitative section with thematic analysis, the main themes have been extracted by a semi-structured interview with experts in the field of commercialization and faculty members by using snowball sampling. In the quantitative part, a descriptive survey and factor analysis and path analysis by using a questionnaire were used. The statistical population of the study was professors of the Faculty of Environment at the University of Tehran and its validity was obtained through a panel of experts and its reliability was obtained by modeling structural equations. Their reliability coefficient is 0.838 with Cronbach's alpha. The results indicated that 9 issues of experience and knowledge, basic skills, creativity, ethics, motivational, human resource development, human resources, accountability, participation and communication network was identified and then the three main indices, professional, human resource management and interactive classification respectively. Then it was tested and verified with a quantitative method which indicates the important role of human resources professionals and committed to the commercialization of the research university.