تبیین مؤلفه های حقوقی و اجتماعی اثرگذار بر تمایل به توسعه سرمایه گذاری اقتصادی
محورهای موضوعی : اقتصادیابراهیم میرزایی 1 , نورالدین اله دادی 2 , علی حمیدی 3
1 - استادیار گروه جامعه شناسي دانشگاه پيام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه جامعه¬شناسي دانشگاه پيام نور، صندوق پستی4697-19395، تهران، ایران(نویسنده مسئول) nalahdadi@pnu.ac.ir
3 - استادیار گروه حقوق دانشگاه پيام نور، تهران، ، ایران.
کلید واژه: فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی, سیاسی, توسعه.,
چکیده مقاله :
امروزه مسأله توسعه و پیشرفت از مسائل اساسی مهم در کشورهای در حال توسعه میباشد این موضوع در ایران هم در سطح ملی و هم در سطوح منطقهای و استانی از مهمترین موضوعاتی است که حاکمیت ملی و مدیران استانی با آن مواجه هستند. هدف اين تحقيق تبیین مؤلفه های حقوقی و اجتماعی اثرگذار بر توسعه سرمایه¬گذاری اقتصادی در استان لرستان است. روش تحقیق از نوع کمی و کیفی است. در بخش کمی تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت و در بخش کیفی تحقیق هم با استفاده از مصاحبه عمیق دیدگاه جامعه مورد مطالعه تحقيق شامل سرمايه¬گذاران لرستاني و يا صاحبان كسب و كار متوسط و بزرگ ساكن و غير ساكن استان لرستان مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می¬دهد سرمایه گذاری 42 درصد از پاسخ دهندگان، در حوزه صنعت، 1/7 درصددر حوزه سلامت و بهداشت، 7 درصد در حوزه کشاورزی، 7 درصد دام¬پروری، 8/1 درصد در حوزه شیلات 8/22 درصد در حوزه خدمات و 3/12درصد در حوزه گردشگری بوده است. همچنین نتایج پژوهش نشان می¬دهد بين تعیین¬کنندگان فرهنگی و اجتماعی و تمایل به توسعه اقتصادی سرمایه¬گذاری اقتصادي، 40/0 رابطه همبستگی معنادرا وجود دارد؛ بین تعیین کنندگان زيرساختي و تمایل به توسعه اقتصادی سرمایه¬گذاری اقتصادي 45/0، بین تعیین¬کنندگان قضايي و انتظامی و تمایل به توسعه اقتصادی سرمایه¬گذاری 36/0، بین تعیین¬کنندگان سياسي و تمایل به توسعه اقتصادی سرمایه¬گذاری 42/0 و بین تعیین¬کنندگان بروکراتیک با تمایل به توسعه سرمایه¬گذاری اقتصادی 46/0 رابطه همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد، ولي بین متغیرملي و فراملی و تمایل به توسعه سرمایه¬گذاری اقتصادی رابطه همبستگي معنا¬داري وجود ندارد. همانطور كه يافته هاي تحقيق نشان مي دهد در جامعه مورد مطالعه رابطه معنا¬داري بين متغيرهاي مستقل و متغير اصلي تحقيق (تمایل به توسعه سرمایه¬گذاری اقتصادی) وجود دارد. تاييد شدن اکثر فرضيه ها در عين پايين بودن مقدار بيشتر متغيرها را می¬توان از منظر روش شناختي به معناي ديگري نيز تفسير نمود؛ همان چيزي كه هيرشمن از آن به عنوان عليت انباشتي ياد مي¬كند. بدين معنا كه در يك بستر توسعه¬یافته با زنجيره¬اي از علل و عوامل مثبت و تقويت كننده مواجه هستيد كه به همديگر متصل بوده و با هم همبستگي كامل دارند و در مقابل در بستر توسعه نيافته با زنجيره¬اي از علل منفي و تضعيف كننده مواجه هستيد كه به شدت با هم همبستگي داشته و بر يكديگر تاثير مي¬گذارند. با اتکا به نتایج پژوهش می¬توان گفت برای هموار شدن مسیر توسعه سرمایه¬گذاری اقتصادی در استان لرستان هم افزایی سه ضلعی ساختار توسعه گرای دولتی، اقتصاد و سرمایه خصوصی و جامعه توسعه¬گرای توانمند بسیار تعیین-کننده خواهد بود.
Summary Today, the issue of development and progress is one of the important basic issues in developing countries. This issue is one of the most important issues faced by the national government and provincial managers in Iran, both at the national level and at the regional and provincial levels. Explaining the legal and social factors affecting the desire to develop economic investment in Lorestan province. The research method is quantitative and qualitative. In the quantitative part, survey technique and questionnaire tools were used, and in the qualitative part of the research, the perspective of the studied community, including Lorestan investors or medium and large business owners, residents and non-residents of Lorestan province, was investigated using in-depth interviews. it placed. The findings of the research show that 42% of respondents invest in industry, 7.1% in health and hygiene, 7% in agriculture, 7% in animal husbandry, 1.8% in fisheries 22.8 percent was in the field of services and 12.3% in the field of tourism. Also, the results of the research show that there is a significant correlation of 0.40 between cultural and social determinants and the desire for economic development of economic investment; Between the determinants of infrastructure and the desire for economic development of economic investment 0.45, between the judicial and administrative determinants and the desire for economic development of investment 0.36, between the political determinants and the desire for economic development of investment 42 0.0 and there is a positive and significant correlation between bureaucratic determinants and the desire to develop economic investment at 0.46, but there is no significant correlation between national and transnational variables and the desire to develop economic investment. As the research findings show, there is a significant relationship between the independent variables and the main research variable (tendency to develop economic investment) in the studied society. The confirmation of most of the hypotheses while most of the variables are low can be interpreted in another sense from the perspective of methodology; The same thing that Hirschman refers to as the cause of accumulation. This means that in a developed context, you are faced with a chain of positive and strengthening causes and factors that are connected to each other and have complete correlation with each other, and on the other hand, in an undeveloped context, you are faced with a chain of negative and weakening causes. You are facing factors that are strongly interrelated and affect each other. Based on the results of the research, it can be said that in order to smooth the development path of economic investment in Lorestan province, the three-sided synergy of the government development structure, economy and private capital, and a powerful development society will be very decisive.
- آل عمران، رویا؛ آل عمران، سید علی (1390) خصوصی¬سازی و سیاست¬های کلی اصل 44 قانون اساسی، ماهنامه بررسی مسائل و سیاست¬های اقتصادی، 11(12)، 88-73.
- بهروزی مفروزلو ( 1394)، بررسی موانع و محدودیت های داخلی سرمایه گذاری خارجی در ایران(مطالعه میدانی 300طرح سرمایه گذاری خارجی تحت پوشش قانون سرمایه گذاری)، فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی،23، (74)، تابستان 233-193.
- جلایی اسفند آبادی ، سید عبدالمجید، صمیمی، سپیده ( 1393) "بررسی موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران( در راستای سیاست های کلی ابلاغ نظام)"، فصلنامه، سیاست های راهبردی و کلان، 2(7)، 109-89.
- حکیمیان، ح؛ مشاوز، ز(1383). دولت و تحول جهانی(دولت و تحول جهانی: اقتصاد سیاسی گذار در خاورمیانه)، 248-232.
- حكيميان،حسن؛ زیبا، مشاور(1383) دولت و تحول جهاني، ترجمه عباس حاتمي زاده ،انتشارات كوير،چاپ اول
- حسین زاده بحرینی، محمد حسین؛ ملک الساداتی، سعید ( 1390) ،موانع نهادی سرمایه گذاری و کسب و کار در ایران، ماهنامه اجتماعی- اقتصادی، علمی و کار و جامعه، 59، 68-50.
- خلیلی عراقی، منصور؛ سلیمی شندی، رقیه (1393)، رابطه بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی، توسعه مالی و رشد اقتصادی مطالعه موردی کشورهای منتخب آسیایی، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،22(71)،156-143.
- دودانگی، علی( 1394)، عوامل موثر بر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، (23)، 147-131.
- سوئد برگ، ریچارد و گرانووتر، مارک(1395)، جامعه شناسی اقتصادی؛ ساخت اجتماعی و کنش اقتصادی، ترجمه علی اصغر سعیدی.
- سعیدی کیا، مهدی ( 1391)، اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا
- شقاقی شهری، وحید؛ واحد رسولی، شیرین؛ طیاری، مریم( 1395)، اثرات بازدارنده فساد مالی بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه کشورهایکنفرانس اسلامی، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، 4، (14) 90-67.
- شهسواری، محسن؛ شعبان زاده، رضا؛ شعبان، مهدی( 1396)، شناسایی و اولویت بندی موثر بر جذب سرمایه گذاری در بخش صنعت استان قزوین، فصلنامه مطالعات و حسابداری، 3(2)، 316-309.
- صالح نیا، نرگس؛ دهنوی، جلال؛ حق نژاد، امین( 1389)، نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، 4( 43 و 44)، 79-66.
- عظیمی، حسین ( 1392)، مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، نشر نی.
- طیبی، سید کمال ( 1392)، اثر سرمایه گذار ی مستقیم خارجی و درجه باز بودن تجاری بر سرمایه گذاری داخلی و رشد اقتصادی(مطالعه موردی 10 کشور در حال توسعه آسیایی)، فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، 21(67 )، 152-131.
- فرزین، محمدرضا( 1391)، بررسی اثر سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی: تلفیق روش های سیستماتیک دینامیک و اقتصاد سنجی ، فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی وزرات امور اقتصادی و دارائی، 61، 62-29.
- ملکی، بهنام ( 1388)، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، ناشر، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
- میر باقری هیر، میرناصر( 1395). موانع جذب سرمایه گذاری در حوزه شهر،( مورد مطالعه: استان لرستان)، فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،1(17)، 114-101
- مهرآرا، محسن؛ اسدیان، زینب(1388). تأثیر حکمرانی خوب بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای با درآمد متوسط، 20(2)، 20-1
- Asiedu, E., Lien, D., (2011). “Democracy, Foreign directinvestment and natvral resovrces”, Journal of International Economics, No.84, pp.99-111.
- Fitriandi, P., (2014), Foreign direct investment and infrastructure development in Indonesia: Evidence from province level data. Asian Journal of Empirical Research, Vol 4, No 1, PP 79-94.
-Laurențiu, G.F., (2015), The impact of bureaucracy over the foreign direct investments in Romania. Theoretical and Applied Economic,. Special Issue, Vol XXII , pp. 33-38.
-Olufemi, A.P., Owojori, A.S., Olu, A.B., (216), Impact of Security Expenditure on Foreign Direct Investment in Nigeria. International Journal of Accounting, Finance and Risk Management, Vol, No 1, PP. 33-38.
-Wernick, D.A., Haar, J., Sharma, L., (2014), The Impact of Governing Institutions on Foreign Direct Investment Flows: Evidence from African Nations. International Journal of Business Administration, Vol. 5, No. 2, PP 1-12.