الگوی توسعه مدیریت ریسک فراگیر (رویکرد: نظریه زمینه بنیان)
محورهای موضوعی : Economicمحسن بزرگي 1 , عسگر پاك مرام 2 , زهره خواجه سعيد 3 , علي بشارت 4
1 - دانشجوي دكتري، گروه مهندسي مالي، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامي، مراغه، ايران
2 - دانشيار، گروه حسابداري، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامي، بناب، ايران.
3 - استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
4 - استاديار، گروه حسابداري، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامي، مراغه ، ايران
کلید واژه: مدیریت ر یسک فراگیر, بازار سرمایه, داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مدیریت ریسک فراگیر یک فرایند تلفیقی و پیوسته برای مدیریت ریسکها در تمام ابعاد شرکتی شامل ریسکهای استراتژیک، مالی، عملیاتی، انطباقی و اعتباری، به منظور کمینه کردن تغییرات عملکرد غیرمنتظره و بیشینه کردن ارزش ذاتی شرکت است. این فرآیند، با طرح نیازهای بنیادی مرتبط با اداره و سیاستگذاریهای شرکت، دادهها و تحلیلهای ریسک، مدیریت ریسک و نظارت و گزارش عملکرد، به هیئت مدیره و مدیریت این امکان را میدهد تا تصمیمات مربوط به ریسک بازده خود را با آگاهی و اطلاعات بیشتری اتخاذ نمایند آورد. هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت ریسک فراگیر در بازار سرمایه ایران است که با استفاده از رویکرد کیفی (نظریه داده بنیاد) میباشد. ابزار گردآوري اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان بود. به این منظور در سال 1402 با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) با 24 نفر از خبرگان که در زمینه مدیریت ریسک صاحب نظر و دارای تجربه بودهاند، مصاحبههای عمیق تا مرحله اشباع صورت گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از روش کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت. براساس الگوی ارائه شده به طور کلی نتایج نشان داد که در زمینه شرایط علّی، افراد متخصص و صاحب نظر معتقد بودند که مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدیریت ریسک فراگیر مقولههایی شامل فاز های چرخه بازار سرمایه شامل برنامه ریزی مدیریت ریسک، شناسایی ریسک ها، اجرای تحلیل کیفی ریسک، اجرای تحلیل کمی ریسک، برنامه ریزی پاسخ به ریسک، کنترل ریسک ها میباشد. هفت مقوله اصلی یعنی اختیارات مدیریت ارشد، واحد مدیریت ریسک، کنترل، حاکمیت، مدل فرهنگ ریسک، استراتژی ها و اشتها، خط مشی ها و رویه ها و ارتقاء مهارت ها شرایط زمینهای را تشکیل دادند. شرایط مداخلهگر دارای پنج مقوله اصلی شرایط محیطی، قدرت چانه زنی، ارزیابی مدل ریسک، تجزیه و تحلیل شکاف ها و اقدامات بالقوه اصلاحی می باشد میباشد. مقوله های مربوط به راهبردها به ترتیبل شامل توسعه ارزش ها، تدوین چرخه عمر، تدوین هدف عملیاتی ریسک و تدوین ریسک تلفیقی می باشد. در این پژوهش پیامدها در شش مقوله اصلی شامل ارتقاء موقعیت شرکت، ارتقاء پایداری شرکت، فراگیری بالقوه، رشد و توسعه پایدار، بازخورد پالش ها، بهبود تصمیم گیری است.
Comprehensive risk management is an integrated and continuous process for managing risks in all corporate dimensions, including strategic, financial, operational, compliance and credit risks, in order to minimize unexpected performance changes and maximize the inherent value of the company. This process enables the board and management to make more informed and informed decisions about their performance risk by mapping out the fundamental needs related to corporate governance and policies, risk data and analytics, risk management and performance monitoring and reporting. to bring The purpose of this research is to provide a comprehensive risk management model in the Iranian capital market using a qualitative approach (foundation data theory). The data collection tool was a semi-structured interview with experts. For this purpose, in 2023, by using the targeted sampling approach (snowball), in-depth interviews were conducted with 24 experts who had opinions and experience in the field of risk management. The research data was analyzed using coding method and using Maxqda software. Based on the presented model, in general, the results showed that in the field of causal conditions, experts and experts believed that the most important factors affecting comprehensive risk management are categories that include capital market cycle phases, including risk management planning, identifying risks, performing analysis Qualitative risk is the implementation of quantitative risk analysis, risk response planning, risk control. Seven main categories, i.e. senior management authority, risk management unit, control, governance, risk culture model, strategies and appetite, policies and procedures, and skills promotion, formed the background conditions. Intervening conditions have five main categories of environmental conditions, bargaining power, risk model assessment, gap analysis and potential corrective measures. The categories related to strategies include value development, life cycle development, risk operational goal development, and integrated risk development. In this research, the results in six main categories include improving the position of the company, improving the stability of the company, learning potential, sustainable growth and development, feedback from the refiners, and improving decision making.