طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب آموزش نیروی انسانی در سازمان تامین اجتماعی به منظور ارتقای کیفیت خدمات
محورهای موضوعی : آموزشیهادی حسنزاده 1 , غفار تاری 2 , حسین بقایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
کلید واژه: آموزش, نیروی انسانی, کیفیت خدمات, تامین اجتماعی.,
چکیده مقاله :
امروزه آموزش به عنوان یکی از روش های توسعه منابع انسانی سازمان ها مطرح می باشد. هر سازمانی به افراد آموزش دیده و با تجربه نیاز دارد تا مأموریت خود را به انجام برساند. آموزش به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی مطرح بوده و همواره در تدوین برنامه های توسعه یا تغییرات سازمانی به عنوان عامل مهم مورد توجه قرار میگیرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب آموزش نیروی انسانی در سازمان تامین اجتماعی به منظور ارتقای کیفیت خدمات در استان آذربایجان شرقی انجام شد، روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در این پژوهش از روش داده بنیاد استفاده شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، توسعه است که در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از كارشناسان و خُبرگان سازمان تأمين اجتماعي و دانشگاهی که نسبت به آموزش نیروی انسانی در سازمان اطلاعات کاملی داشتهاند، انجام شد. داده¬های بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به دست آمد. بنابراین با توجه به نتایج تحلیل مصاحبه ها ،3 تم «واکنش»، «یادگیری»، و «رفتار» در سازه نظری «برونداد فردی»، 2 تم «بعد مالی» و «بعد غیرمالی» در سازه نظری «برونداد سازمانی»، و یک تم «رضایت مشتری» در سازه نظری «برونداد اجتماعی» دسته بندی شدند. این تحقیق به سازمانهای مشابه نیز توصیه میکند که با توجه به نیازهای خاص خود، الگوهای آموزشی مناسب را طراحی و اجرایی کنند تا به بهبود عملکرد و رضایت مشتریان دست یابند.
Today, training is considered as one of the methods of human resource development in organizations. Every organization needs trained and experienced people to fulfill its mission. Training is considered as one of the main tasks of human resource management and it is always considered as an important factor in developing development plans or organizational changes. The current research was conducted with the aim of designing and validating the ideal model of human resources training in the social security organization in order to improve the quality of services in East Azerbaijan province. The current research method was mixed (qualitative and quantitative). In this research, the foundation data method has been used. The purpose of this research is development, which was carried out in the qualitative phase of the purposeful sampling method using experts and experts from the social security organization and the university, who have complete information about the training of human resources in the organization. Qualitative part data was obtained using semi-structured interviews. Therefore, according to the results of the analysis of the interviews, 3 themes of "reaction", "learning", and "behavior" in the theoretical structure of "individual output", 2 themes of "financial dimension" and "non-financial dimension" in the theoretical structure of "organizational output", and a theme of "customer satisfaction" were categorized in the theoretical structure of "social output". This research also recommends that similar organizations design and implement appropriate training models, according to their specific needs, to achieve improved performance and customer satisfaction.